De Ferrari F40 wordt beschouwd als de laatste wens van Commendatore Enzo Ferrari. De auto werd in 1987 aan de internationale pers voorgesteld. Deze ultieme supercar heeft een 2.9 V8-motor met dubbele turbo. Die produceert 478 pk en 577 Nm, een aanzienlijk vermogen voor die tijd. Geïnspireerd door Ferrari's ervaring in de autosport ging de F40 heel ver in zijn ontwerp, met een vlakke bodem en een koetswerk volledig gemaakt uit composietmaterialen.
Rudimentair comfort
Het comfort aan boord is erg eenvoudig, want de eerste exemplaren hebben zelfs geen zijruiten die openen. Het interieur is helemaal niet geïsoleerd: je moet het stellen met een paar weinig uitnodigende kuipstoelen. De F40 is een zeer extreme auto bedoeld voor liefhebbers van het merk met het steigerende paard. Hoewel er eerst maar 400 exemplaren gepland waren, bleek de F40 zo succesvol dat Ferrari uiteindelijk nog 1.000 stuks extra produceerde. Allerlei speculanten pikten het model al snel op en de prijzen rezen de pan uit.
Advertentie – lees hieronder verder
Bodemloze put
Vandaag brengt een mooie F40 met weinig kilometers zo’n 2,5 miljoen euro op. Het onderhoud vereist aanzienlijke financiële middelen. De twee brandstoftanks moeten bijvoorbeeld elke tien jaar vervangen worden, een operatie die al snel 15.000 euro kost. Om nog maar te zwijgen van de banden, die een fortuin kosten...
Crash gefilmd
De overgebleven Ferrari F40’s behoren meestal tot mooie collecties en komen slechts enkele keren per jaar naar buiten, als het weer het toelaat. De Italiaanse schoonheid is een lastige auto om mee te rijden, zonder rijhulpsystemen. Dat mocht ook een Britse mecanicien ervaren die enkele dagen geleden in de auto van een van zijn klanten reed. De onfortuinlijke man, gefilmd door een andere automobilist, reed op een hoofdweg en werd plots het slachtoffer aquaplaning. De F40 week uit naar rechts, raakte van de weg en belandde op zijn zijkant.
Grote schade
Enkele foto’s tonen de supercar na het ongeval en hij is er behoorlijk slecht aan toe. Veel onderdelen van het koetswerk zijn kapot en het rechter voorwiel heeft een flinke klap gekregen. Een normale auto in deze staat zou naar de schroothoop gaan, maar deze Ferrari zal wellicht tegen hoge kosten hersteld worden. De gewonde bestuurder is naar het ziekenhuis gebracht, maar is gelukkig niet in levensgevaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be