Waarom 2025 nog erger dreigt te worden voor Volkswagen

2024 was een turbulent jaar voor Volkswagen, met een flinke terugval in de verkoop van elektrische modellen en vakbondsacties die de herstructureringsplannen op scherp stelden. Is het ergste achter de rug? Analisten denken van niet. Zij voorspellen dat Volkswagen in 2025 nog steeds met grote uitdagingen zal kampen - en daar zijn meerdere redenen voor.

Gepubliceerd op 21 januari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Waarom 2025 nog erger dreigt te worden voor Volkswagen

Volkswagen blijft een van de grootste en best verkopende autofabrikanten ter wereld, maar zit duidelijk in een dip. Het bedrijf verkeert in een diepe crisis door een strategie die niet aansluit bij marktbehoeften en consumentenzorgen. Daarbovenop komen interne problemen zoals te hoge kosten, een falende dochteronderneming die cruciale softwareontwikkeling niet rond krijgt, en teleurstellende prestaties op de Chinese markt en zo meer.

Volkswagen heeft in deze uitdagende situatie een grootschalige herstructurering gepland, waarbij aanvankelijk zelfs de sluiting van drie Duitse fabrieken werd overwogen - een primeur in de zeventigjarige geschiedenis van het bedrijf. Uiteindelijk werd een akkoord bereikt, waardoor sluitingen waarschijnlijk van de baan zijn. Toch blijft het schrappen van meer dan 10.000 banen nog steeds op tafel liggen.

DB2023AU00171_medium-2 - copie

Oud verkopen voor nieuw?

Kan Volkswagen zich na het moeizame jaar 2024 herstellen in 2025? Volgens analisten is het antwoord duidelijk: nee. Ze verwachten dat het merk ook in 2025 moeilijke tijden blijft doormaken, en dat om een aantal redenen die voor de hand liggen.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens adviseur Bernstein, geïnterviewd door Automotive News Europe, ligt Volkswagen’s grootste probleem bij het product. Voor 2025 staan er geen nieuwe elektrische modellen op de planning, terwijl concurrenten juist met betaalbare, innovatieve modellen de markt zullen overspoelen - precies wat consumenten verwachten.

Zo lanceert Stellantis de Jeep Wagoneer S en Fiat Grande Panda om de Amerikaanse en Europese markten terug te winnen. Renault brengt betaalbare EV’s zoals de R4 en R5 E-Tech, en BMW vernieuwt zijn aanbod met de Neue Klasse, waaronder de SUV X3 in 2025 en een sedan in 2026. En dat is nog maar het begin.

Le calendrier des nouveautés de Volkswagen pour les mois à venir.
Le calendrier des nouveautés de Volkswagen pour les mois à venir. © Bloomberg

Volkswagen zal daarom lijden op het gebied van producten, omdat de fabrikant, die al overcapaciteit heeft voor elektrische modellen, zal moeten proberen oude technologieën te verkopen aan nieuwe klanten, benadrukt een andere Duitse analist. Om dit te compenseren, werkt Volkswagen aan het opfrissen van bestaande modellen, zoals de Tayron (een grote familie-SUV afgeleid van de Tiguan), de T-Roc en de Audi Q3. Bij Skoda vermelden we de lancering van de Skoda Elroq, een meer betaalbare elektrische SUV (hoewel hij nog steeds 38.390 euro kost).

China: de Gordiaanse knoop

Een groot probleem voor Volkswagen blijft de vertraging in China, de grootste automarkt ter wereld en de enige waar de verkoop van elektrische auto’s groeit (+17% in 2024). In deze cruciale markt—net als in de VS—weet Volkswagen niet te overtuigen. Het merk wordt overschaduwd door lokale giganten als BYD, Nio, Xiaomi en Geely, die de markt overspoelen met innovatieve producten en baanbrekende technologieën.

Daarnaast kampen luxemodellen met een teruglopende vraag door de zwakke Chinese economie. Dit treft modellen zoals de Porsche Taycan en de Audi Q8 e-tron zwaar. De laatste wordt zelfs volledig geschrapt, samen met de fabriek in Vorst

Small-15670-VolkswagenstartsU.S.assemblyofall-electricID.4flagshipinChattanoogaTennessee

Om de gaten te dichten en het falen van dochteronderneming Cariad, die de cruciale softwareontwikkeling voor de nieuwe generatie EV’s niet rondkrijgt, te compenseren, zet CEO Oliver Blume in op samenwerkingen. Hij zoekt steun bij Xpeng in China en Rivian in de Verenigde Staten om Volkswagen weer op koers te krijgen.

Wat kan Volkswagen doen?

Volkswagen zal waarschijnlijk zijn strategie moeten herzien en een agressievere aanpak moeten hanteren. De ID.2all, een compacte elektrische auto onder de 25.000 euro, wordt pas in 2026 gelanceerd - veel te laat voor een model dat al in de lente van 2023 in bijna definitieve vorm werd gepresenteerd.

Het is tijd dat Volkswagen beseft dat het zich de luxe niet meer kan permitteren om te laat op belangrijke markten te verschijnen, zoals eerder gebeurde met de Tiguan in het compacte SUV-segment of de Touran in het MPV-segment. De tijden zijn veranderd: concurrentie is heviger dan ooit en consumenten eisen snelheid en innovatie.

Volkswagen zal zichzelf moeten heruitvinden, niet alleen in de manier waarop het zijn auto’s ontwerpt, maar ook hoe het deze op de markt brengt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
50.771 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.