Het is niemand minder dan Polestar die zichzelf stevig op de kaart heeft gezet in deze jaarlijks weerkerende wintertest die door het nieuwsmedium Motor.no in samenwerking met de Noorse Automobielfederatie NAF wordt georganiseerd. Het Chinees-Zweedse merk schreef zijn vlaggenschip 3 in. Deze won niet alleen de eerste editie van 2025 (er volgt ook altijd een tweede in de zomer), maar behaalde zelfs de op een na beste score ooit in de geschiedenis van de test. Tesla, normaal geroemd om zijn consistente rijbereik, stelde deze keer teleur met de Model 3 Highland.
Ultieme batterijtest
Het is algemeen bekend dat batterijen soms teleurstellend veel rijbereik verliezen als het kwik daalt. In een land als Noorwegen, nochtans koploper in elektrische mobiliteit, speelt dit kenmerk een nog doorslaggevender rol door de barre winters en uitdagende geografie. Maar dat maakt van het land dan ook een geknipte testcase voor elektrische voertuigen.
Om de Noorse consument goed in te lichten is er de El Prix, een halfjaarlijkse test waarin EV’s worden gereden tot hun batterij volledig leeg is. De route dit jaar strekte zich uit over 445 kilometer van Oslo naar Enden, met een bergachtig traject aan het einde. Nu, op de testdag varieerde de temperatuur tussen -3°C en +4°C, wat behoorlijk mild is voor Noorse normen, maar desalniettemin uitdagend voor de batterijprestaties.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe standaard
Met een WLTP-bereik van 560 kilometer behaalde de Polestar 3 tijdens de test een afstand van 531 kilometer, goed voor een afwijking van amper 5%. Daarmee eindigt het model op de tweede plek ooit, na de elektrische BMW iX3 die vier jaar geleden nog een percentje beter deed. De boordcomputer van de Polestar bleek bovendien opmerkelijk accuraat in het berekenen van de resterende actieradius, wat natuurlijk van goudwaarde is voor de eigenaar.
De Tesla Model 3 Long Range, een model met een WLTP-bereik van 702 kilometer, stopte op bijna dezelfde afstand als de Polestar (531 kilometer, slechts 250 meter minder). Lijkt een knappe prestatie, maar het houdt een negatieve afwijking in van zomaar eventjes 24%, waarmee de auto op 21ste plek strandde van het 24-koppige peloton. Ook bleek de boordcomputer van de Tesla onbetrouwbaar, met een foutmarge van 15 kilometer in de afgelegde afstand.
Peugeot presteert zwak
De rode lantaarn was echter niet voor Tesla maar voor de Peugeot E-3008 (versie met de grote 97kWh-batterij) eindigde helemaal onderaan de lijst met een afwijking van 32%. Ook het zustermodel, de Peugeot E-5008, en de Chinese nieuwkomer Voyah Dream deden het matig, met respectievelijk afwijkingen van 26% en 29%. Aan de positieve kant viel de BYD Tang (tweede, met een deficit van 9%) en de Mini Countryman EV op, met een afwijking van 11%, goed voor een derde plaats in de ranglijst.
De El Prix koppelt ook telkens een laadtest (van 10-80%) aan de autonomierit De eindranking zette de usual suspects op het podium met hun 800-volttechnologie. Lotus won met de Emeya en zijn topvermogen van 400 kW (16 min.) gevolgd door de Porsche Taycan (19 min.) en de Hyundai Ioniq 5 (20 min.). De Polestar 3 en Model 3 haalden een ex aequo op 31 minuten (16de plek). Ook hier viel opnieuw de slechte prestaties van Peugeot op: de E-3008 was laatst met 46 minuten.
De El Prix benadrukt hoe belangrijk het is voor consumenten om realistische verwachtingen te hebben van prestaties van hun elektrische auto’s in winterse omstandigheden. Hoewel fabrikanten vaak indrukwekkende officiële cijfers afficheren, toont de praktijk aan dat de daadwerkelijke prestaties aanzienlijk kunnen afwijken. En dat het ook enorm afhangt van merk tot merk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be