Lotus zet zijn elektrificatie voort: na de hypercar Evija en de SUV Eletre, lanceerde het merk, dat tot de Chinese Geelygroep behoort, enkele weken geleden de berline Emeya. Deze “Hyper-GT”, zoals Lotus hem noemt, is 5,13 meter lang en neemt het op tegen concurrenten zoals de Porsche Taycan en Audi e-tron GT in het segment van elektrische luxeberlines sedans met hoge prestaties. Qua design zien we veel van de kenmerkende stijlelementen van de Eletre terug, zoals de boemerangvormige koplampen, een scherpe achterzijde en actieve aerodynamica, waaronder een achterspoiler die tot 150 kilo downforce genereert. Dankzij de royale wielbasis van 3,07 meter kon het accupakket optimaal worden geplaatst, waardoor het koetswerk laag blijft en het sportieve GT-profiel behouden blijft.
Het interieur ademt dezelfde futuristische sfeer als de Eletre, met een groot 15,1 duim centraal scherm met oleds, een kleine informatiebalk voor de passagier en een slank digitaal instrumentenpaneel. Hoewel het interieur strak is vormgegeven, lijkt Lotus hier stijl boven gebruiksgemak te verkiezen. Sommige functies, zoals de ontgrendelknop van het handschoenenvak boven de versnellingspook, zijn niet bepaald intuïtief geplaatst. Net als bij Tesla worden bijna alle functies via het centrale scherm bediend, waardoor je soms door meerdere menu’s moet scrollen om de juiste instelling te vinden.
Light is no longer right
Zoals we al vaker hebben opgemerkt, hebben de Lotus-modellen van het Geely-tijdperk weinig gemeen met de klassieke Britse auto’s die ontworpen werden volgens Colin Chapmans ‘light is right’-filosofie. Het positieve is dat deze verandering heeft geleid tot veel meer comfort, iets wat anders lastig te realiseren was. De Emeya gaat hierin zelfs nog verder. Met een royale wielbasis biedt hij veel ruimte, vooral achterin. De bagageruimte van 509 liter is ideaal voor langere reizen, en door de achterbank neer te klappen, vergroot je dit tot 1.388 liter. Daarnaast is er een handige 31-literfrunk voor het opbergen van laadkabels.
Advertentie – lees hieronder verder
Tien jaar geleden had ondergetekende nooit gedacht dat Lotus ooit een grote elektrische berline zou bouwen, en dan nog in China! Geely heeft alles op alles gezet om nieuwe klanten aan te trekken. De afwerking van de Emeya is bijna onberispelijk, met hoogwaardige materialen, en hij kan zich zonder schaamte meten met een Porsche Taycan – een groot compliment. De geluidsisolatie is uitstekend, er zijn tal van personalisatiemogelijkheden en het voelt echt aan als een auto uit het topsegment. Eén tip: vermijd de cameraspiegels zoals bij onze testauto. Ze zijn slecht gepositioneerd en de schermen zijn onhandig geplaatst in de portieren, wat het gebruik soms gevaarlijk maakt.
Magie!
De technische specificaties van de Emeya S zijn indrukwekkend: hij deelt zijn platform met de Eletre en is uitgerust met twee synchroonmotoren die samen 612 pk en 710 Nm ontwikkelen. Met een 102kWh-batterij heeft hij een WLTP-actieradius van 610 kilometer. De sprint van 0 naar 100 km/u doet hij in 4,1 seconden, met een topsnelheid van 250 km/u. In het verkeer voelt de Emeya S verrassend compact aan. De directe besturing maakt het rijden speels, vooral dankzij de erg soepele acceleratie en krachtige remmen.
Lotus heeft het voor elkaar gekregen om een sedan van ruim 2.500 kilo (ter vergelijking: de Elise S1 woog slechts 690 kilo!) toch verrassend wendbaar te maken. Dankzij het perfect afgestelde chassis wordt koetswerkrol vrijwel volledig geëlimineerd. De tractie blijft indrukwekkend stabiel, zelfs met 612 pk op natte herfstwegen. Hoe bochtiger de weg, hoe meer je wordt uitgedaagd om het uiterste uit de auto te halen – zonder ooit angst te voelen.
Laadkampioen
De Emeya blinkt ook uit op het gebied van opladen. Dankzij de 800V-architectuur en een maximaal oplaadvermogen van 400 kW kan hij in slechts 18 minuten van 10% naar 80% laden! Hoewel dit in de praktijk lastig te bereiken is, bevestigde een bezoek aan een Fastned-snellaadstation dat deze hatchback tot de snelste laders op de markt behoort.
De Emeya S start bij 130.390 euro en plaatst zich daarmee direct naast concurrenten als de Audi e-tron GT S (592 pk, 128.500 euro) en de Porsche Taycan 4S (544 pk, 123.000 euro). Hoewel deze modellen minder krachtig zijn, bieden ze wel een uitgebreidere standaarduitrusting.
Conclusie
De Lotus Emeya is efficiënt in elke situatie, zonder aan comfort of toegankelijkheid in te boeten. We zijn onder de indruk van zijn unieke styling en elektrische kracht. De Porsche Taycan en Audi e-tron GT moeten zich zorgen maken …
Lotus Emeya S in cijfers:
Motor: 2 elektromotoren, 612 pk en 710 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijflijn: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: automatische versnellingsbak met één versnelling
L/B/H (mm): 5.139/2.005/1.464
Leeggewicht (kg): 2.505
Koffervolume (l): 509 tot 1.388
Batterij (kWh): 102
0 tot 100 km/u (sec): 4,2
Topsnelheid (km/u): 250 km/u
Actieradius (WLTP, km) : 610
Brandstofverbruik (WLTP, kWh/100 km): 21,4
CO2: 0 g/km
Prijs: € 130.390
TMC: Vlaanderen: € 0; Wallonië en Brussel: € 61,50
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 0; Wallonië en Brussel: € 97,68
Ecomalus Wallonië: € 0
- Gedrag
- Prestaties
- Afwerking
- Geslaagd design
- Niet gemakkelijk parkeren
- Te weinig fysieke bedieningselementen
- Te veel ADAS
- Nutteloze en gevaarlijke achteruitrijcamera's
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be