Vijf jaar: zo lang deden Sony en Honda erover om hun eerste gezamenlijke elektrische auto te ontwikkelen, de Afeela 1, een sedan uit de hogere klasse. Dit traject is opvallend lang. Te lang, want intussen heeft de concurrentie uiteraard ook niet stilgezeten.
De Afeela 1 begint dan ook met een serieuze beperking: een prijs-technologieverhouding die uit een ander tijdperk lijkt te stammen. Het model begint bij 90.000 dollar (87.600 euro voor het Origin-model) en de topversies kosten tot 103.000 dollar (100.200 euro voor de Signature-versie). Nochtans zijn de technische eigenschappen voorbijgestreefd.
Zwakke laadprestaties en autonomie
Als je naar de cijfers kijkt, zie je dat de Afeela 1 het moeilijk zal krijgen om te verleiden. De versie met groot rijbereik belooft ongeveer 520 km, wat niet veel lijkt vergeleken met de 629 km die de Tesla Model 3 Long Range claimt, die... 40.000 goedkoper is.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat is nog niet alles. Laden is ook een probleem, want het model haalt slechts een vermogen van 150 kW, wat eerlijk gezegd erg laag is voor een auto in deze categorie. Dit is te wijten aan een elektrische architectuur van slechts 400 volt. Al is dat niet de enige factor, want met dezelfde technologie kan de Tesla Model 3 tot 250 kW aan, dankzij een zeer goed thermisch beheer van het batterijpakket. Met deze snelheid duurt het 40 minuten om 300 km rijbereik te recupereren, twee keer zo veel als een Model 3. Dit zit dus niet goed.
Irrelevant?
Sony en Honda benadrukken dat de Afeela 1 in het hogere segment hoort, met zijn verzorgde afwerking en geavanceerde multimediasysteem. Akkoord, maar voor vergelijkbare prijzen kun je ook een Lucid Air (met 800 km rijbereik) of een Porsche Taycan (met 320 kW laadvermogen) kopen. Wat is dan de beste keuze?
De positionering van Sony en Honda – en eigenlijk de hele auto op zich – lijkt totaal irrelevant. Hoe doordacht het multimediasysteem ook mag zijn (met 28 luidsprekers en een enorm scherm over het hele dashboard), het kan zo’n prijskaartje niet rechtvaardigen. Het verhaal is vergelijkbaar met de Sony Xperia-smartphones, die ondanks hun Zeiss-lenzen niet kunnen tippen aan de topmodellen van Apple of Samsung. Dit avontuur doet ook denken aan het verhaal van John DeLorean en de DMC-12, met een chassis afgeleid van de Lotus Esprit en een luidruchtige, gulzige PRV V6 (Peugeot-Renault-Volvo). Net als in dit geval draaide alles om uiterlijk en uitrusting, maar de rest van het pakket voldeed gewoon niet. Tenzij Sony en Honda de auto populair willen maken via de bioscoop? Maar dan moeten ze nog wel de juiste film vinden...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be