Al lange tijd koesteren enkele grote namen uit de tech-industrie ook ambities in de autosector, wellicht omdat elektrische auto’s meer software hebben en geconnecteerd zijn. Op dat vlak hebben deze specialisten zeker een troef in handen. Sommige kandidaten – en niet de minste – zijn echter al uit de boot gevallen. Denk maar aan Google, dat zijn zelfrijdende microcar nooit heeft kunnen realiseren, en Apple, dat ondanks miljardeninvesteringen nooit iets concreets heeft bereikt.
Toch hebben andere elektronicafabrikanten, zoals Baidu, Huawei en Sony, zich wel aan het avontuur gewaagd. Nu is het de beurt aan Xiaomi om een poging te doen. En het is niet zomaar een poging, zo blijkt uit de beelden van de SU7 sedan die onthuld werden door het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie.
Vrij mooi
We hebben nu een duidelijker beeld van de ambities van de smartphonefabrikant, want er zijn foto’s gepubliceerd van de SU7 sedan. Hij heeft vloeiende, moderne lijnen en een fastbackdesign dat benadrukt wordt door doorlopende achterlichten. Volgens de eerste berichten biedt Xiaomi veel ruimte om de auto te personaliseren. Logo’s op de zijvleugels, voorruiten in verschillende stijlen, meerdere velgopties, in verschillende kleuren gespoten remzadels: de mogelijkheden zijn eindeloos. Sommige modellen worden ook uitgerust met een actieve achterspoiler, zeldzaam in de auto-industrie. De SU7 is een indrukwekkende auto met een lengte van bijna 5 meter (4.997 mm) en een wielbasis van 3 meter. Er komen drie varianten, met als belangrijkste verschil het batterijpakket.
Advertentie – lees hieronder verder
Niet alleen LFP
De basisversie van de Xiaomi SU7 wordt uitgerust met een LFP-batterijpakket (lithium-ijzerfosfaat) en een elektromotor met een vermogen van 299 pk (het wordt dus een achterwielaandrijver). Hij heeft een topsnelheid van 210 km/u. De SU7 Max-versie is uitgerust met een NMC-batterij (geleverd door CATL). Hij heeft twee elektromotoren met respectievelijk 299 en 373 pk, waarmee hij een topsnelheid van 265 km/u haalt. De batterij zou tot 100 kWh leveren, genoeg om 800 km af te leggen volgens de Chinese homologatiecyclus. De WLTP-meetmethode is strenger en zou een theoretisch rijbereik van ongeveer 720 km opleveren, wat best goed is.
Xiaomi is van plan om de eerste modellen in 2024 op de markt te brengen. Natuurlijk duurt het nog wel even voor ze hier in Europa belanden. Wie had gedacht dat we ooit een auto zouden kiezen die bij onze smartphone past, in plaats van andersom?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be