Sony, Xiaomi, Foxconn en nu ook Huawei: de grote specialisten in digitale technologie en smartphones wagen zich elk om beurt aan een auto, alsof het de nieuwste mode is. Google en Apple, de twee techgiganten die als eerste hun komst in de autosector aankondigden (Apple eerder impliciet), lijken achter te blijven. En serieus.
Vandaag is het aan Huawei om zijn eerste elektrische model te lanceren. Eigenlijk is het niet de allereerste auto van de constructeur, want in 2021 werd al de Seres SF5 gecommercialiseerd, maar alleen in China. Het ging om een SUV met een autonomie van meer dan 1.000 km die werkt met een verbrandingsmotor als generator, zoals in de eerste generatie Chevrolet Volt.
Deze keer komt dus een 100 procent elektrische auto met een batterijpakket op de markt. De Alpha S werd samen met BAIC ontwikkeld en wordt verkocht onder de merknaam Arcfox, een afdeling van de BAIC-groep. Maar wat heeft Huawei hier dan mee te maken? Wel, de techgigant heeft voor deze auto een hele reeks specifieke technologieën ontwikkeld, waaronder het besturingssysteem van de auto, Huawei Inside, dat hier zijn grote debuut beleeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Italiaanse stijl
Walter de Silva, de voormalige designer van Audi, Alfa Romeo en Lamborghini, tekende de stijl van de Alpha S, net als de andere modellen van Arcfox trouwens. Deze stijl getuigt tegelijk van modernisme en classicisme. Maar het belangrijkste aan deze Alpha S is toch vooral de ingebouwde technologie. Zo gebruikt hij 34 high-definition ultrasone sensoren en 13 camera’s om autonoom rijden van niveau 3 mogelijk te maken (waardoor je het stuur op bepaalde momenten kunt loslaten).
De Chinezen zijn niet over één nacht ijs gegaan, want het platform is een nieuwe, elektrische architectuur die werkt met een spanning van 800 volt, wat bijzonder snelle laadtijden belooft. En dat blijkt ook. Hoewel het maximumvermogen nog niet bekend is, kan de 93,6 kWh-batterij in slechts 15 minuten van 30 naar 80 procent opladen of zelfs 200 km autonomie toevoegen in 10 minuten. Er is ook een actieradius van 708 km aangekondigd, wat niet niks is. En de demonstratie is nog niet gedaan, want de twee elektromotoren ontwikkelen een totaalvermogen van 640 pk.
Eerste stap
“De eerste leveringen van deze auto betekenen een belangrijke stap in ons avontuur op het vlak van elektrische auto’s”, verklaarde Wang Jun, hoofd autotechnologie bij Huawei. Met trots kondigt hij aan dat het bedrijf in deze auto technologie toepast die volledig up-to-date is en verzekert hij dat er geregeld over-the-air updates gepland zijn zodat de klanten altijd over de beste technologie beschikken.
Huawei is stevig gegroeid en hoewel Google en Apple de ontwikkeling van besturingssystemen leiden, lijken de Aziaten nu toch een stap verder te gaan. Tussen de techgiganten is de oorlog om de auto verklaard …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be