Elektrische auto’s verschijnen steeds meer in het straatbeeld. Die evolutie blijft wellicht duren naarmate er meer nieuwe en betaalbare modellen op de markt komen. In 2024 was Dacia zeer geliefd bij de Europese autokopers: de Sandero was de bestverkochte auto van het jaar, wat veel zegt over de financiële toestand van de markt en vooral van de kopers. Het merk heeft ongetwijfeld een rol te spelen, niet alleen met de Spring. Dat elektrische model is weliswaar goedkoop, maar het is een kleine auto en de verkoop ervan daalde in 2024 (-63%).
Dacia is wel van plan om zijn elektrische gamma uit te breiden. Volgens Denis Le Vot, CEO van het merk, gebeurt dat met de Sandero. De elektrische versie moet eind 2027 arriveren, met andere woorden over tweeënhalf jaar. Met dit model wil Dacia zijn succes voortzetten: in 2024 steeg de verkoop met 2,7% tot meer dan 676.000 voertuigen.
Meer elektrische auto’s
Dacia wil de verkoop van elektrische auto’s verhogen. Tot nu toe bestond de verkoop hoofdzakelijk uit modellen met een benzinemotor. Dacia heeft de ambitie om de komende tien jaar meer dan twee modellen per jaar te lanceren. Het aandeel van elektrische auto’s zal onvermijdelijk groeien naarmate de Europese deadline van 2035 nadert.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel Denis Le Vlot geen details gaf over de toekomstige elektrische Dacia Sandero, hebben we begrepen dat die het AmpR Small-platform gebruikt. Dat is de basis van de R4 en R5 E-Tech, waarvan de technologieën ongetwijfeld al afgeschreven zijn tegen de tijd dat de Sandero uitkomt. Hierdoor kan Dacia de verkoopprijzen aantrekkelijk houden.
Ook CO2-strategie
De wens van Dacia om meer elektrische modellen te lanceren, is ook ingegeven door de CO2-quota die Europa oplegt. Het Dacia-gamma, dat zeer goed verkoopt, drijft de CO2-uitstoot van de groep immers op. Daarom moet Dacia ook elektrische auto’s kunnen verkopen om de boetes te vermijden die opgelegd worden bij overschrijding van de quota. Volgens Transport & Environment zal de Renault-groep de quota voor 2024 overschrijden met 16 g CO2/km. En Renault heeft nog geen manier gevonden om dit te compenseren.
In afwachting van de elektrische Sandero kiest Dacia voor tussenoplossingen en hybrides. Niet voor niets gebruikt de nieuwe Bigster deze technologie, inclusief de vierwielaangedreven versie, die een elektrisch gestuurde achteras zou hebben. Hybrides zijn momenteel goed voor 30% van de verkoop van de Dacia Duster en 25% van de verkoop van de Jogger, maar dat volstaat nog altijd niet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be