Hét grote voordeel van een elektrische wagen is natuurlijk dat er geen uitstoot aan te pas komt. Weg dus schadelijke gassen in de lucht. Bovendien rijdt een elektrische auto even goed als een model met een verbrandingsmotor en in sommige gevallen zelfs beter. Daarnaast zijn EV’s stiller en trekken ze – zeker de eerste meters – sneller op.
Maar…
Die elektriciteit moet ergens vandaan komen en we vrezen nu al voor tekorten. De productie van stroom verloopt ook lang niet even milieuvriendelijk. En dan zijn er nog de batterijen: hoe lang zullen ze meegaan? Hoe zit het met de CO²-uitstoot veroorzaakt door de productie ervan? Je weet wat ze daarover zeggen…
Rijbereik
Tegenstanders van elektrische auto’s klagen over het (gebrek aan) rijbereik en de “range anxiety” die kan opduiken (lees: bang worden om stil te vallen zonder laadpaal in de buurt). Die hebben tegenwoordig maar deels gelijk: elektrische auto’s kunnen steeds verder op één laadbeurt en de meeste mensen rijden heus geen 200 km per dag.
Advertentie – lees hieronder verder
Anderzijds vind je zo’n laadpalen ook niet zomaar eender waar. Soms staan er twee naast elkaar, of verschillende bij elkaar in de buurt, maar da’s lang niet overal zo. Bovendien hebben mensen die in een appartement wonen het al helemaal moeilijk: zij moeten een (hele lange) verlengkabel door het raam gooien…
Waterstof?
Dit vraagstuk krijgen we niet in 1-2-3 opgelost. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei, al beseft iedereen wel dat motoren die fossiele brandstof lusten ten dode opgeschreven zijn. Waterstof dan maar? Ook dan zit je met het probleem van dure ontginning en een compleet gebrek aan tankstations. Laat ons er dus eerst voor zorgen dat elektrische auto’s lang meekunnen, ze weinig effectieve belasting op het milieu vormen, ze goedkoper worden, de infrastructuur mee wil en er ook effectief voldoende elektriciteit voorhanden is om iedereen elektrisch te laten rijden. Hallo, overheid?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be