De elektrische auto lijkt de enige oplossing te zijn om de CO2-uitstoot van individueel vervoer te beperken. Dat is de mening van verschillende experts en vooral van de Europese autoriteiten, die een overstap naar elektrische auto’s heeft opgelegd vanaf 1 januari 2035.
Toch wordt de these van “nuluitstoot” vaak betwist, omdat het nodig is om rekening te houden met de volledige levenscyclus van een auto, inclusief de middelen en energie die nodig zijn voor de productie en recycling, en de oorsprong van de energie die wordt gebruikt om de batterij op te laden. En dat is precies wat Energia, de Belgische federatie van de olie-industrie, aan de kaak stelt met een nieuw vergelijkingsinstrument voor CO2-uitstoot, berekend volgens het type aandrijving.
Dit instrument met de naam Carsco2comparator.eu houdt niet alleen rekening met de uitstoot tijdens het rijden. Volgens Energia is het simplistisch om te geloven dat een elektrische auto geen emissies veroorzaakt of dat een thermische auto geen gebruik maakt van hernieuwbare brandstoffen. Deze nieuwe vergelijkingsinstrument houdt dus rekening met de ecologische voetafdruk van productie en recycling, die volgens Energia niet in het voordeel van elektrische auto’s zou zijn, vanwege de batterij.
60.000 km?
Volgens Carsco2comparator zou een elektrische auto met een accu van 60 kWh pas na 60.000 km een betere CO2-balans hebben dan een traditionele dieselauto. Energia geeft echter aan dat dit resultaat geldt voor de huidige B7-diesel die momenteel bij alle tankstations wordt verkocht. Anderzijds zou de CO2-balans van een dieselauto aangedreven op HVO-diesel 34% lager zijn dan die van een elektrische auto. En met synthetische brandstoffen (e-fuels) zou het verschil zelfs 60% zijn! Ter herinnering, HVO is een biobrandstof van de tweede generatie die gebruik maakt van niet-eetbare planten en gebruikte vetten, zoals gebruikte frituurolie of organisch afval.
Advertentie – lees hieronder verder
Vandaag zijn de productiekosten van HVO-diesel aanzienlijk hoger: €2,42/l tegenover €1,86/l voor B7. Dit verklaart waarom deze nieuwe brandstoffen (inclusief e-brandstoffen) niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn op de markt. En e-brandstoffen op basis van waterstof zouden het volgens Energia zelfs nog beter doen, omdat CO2 aan de bron wordt opgevangen vóór hun productie. Ze zijn dus CO2-neutraal.
Een opening?
Met deze berekeningen probeert Energia de autoriteiten duidelijk te maken dat er andere oplossingen dan de elektrische auto mogelijk zijn. En dat deze oplossingen de 6 miljoen thermische auto’s op onze wegen ook in staat zouden stellen om hun rol te spelen in de decarbonisatie van het verkeer. Volgens Energia is de enige manier “om een effectieve, versnelde, betaalbare en sociaal aanvaardbare energietransitie te garanderen” het gebruik van biobrandstoffen. Maar dit vereist een specifieke fiscale behandeling om ze concurrentieel te maken. Het debat is dus nog niet voorbij.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be