In het kader van het verhitte debat over bedrijfswagens en het mobiliteitsbudget in België voerde HR-dienstverlener Acerta een uitgebreide enquête uit. Uit de resultaten daarvan is gebleken dat salariswagens van vandaag 17% minder CO2 uitstoten dan die van zeven jaar geleden.
CO2-uitstoot gedaald
De gemiddelde uitstoot van bedrijfwagens in België bedroeg 117,85 g/km in 2018, vergeleken met 142,8 g/km in 2012. Dit eerste cijfer ligt zelfs lager dan de gemiddelde uitstoot van nieuwe geregistreerde personenauto’s, die volgens Febiac op 119,2 g/km aftikte in 2017. Michaël Zahlen, directeur van Acerta Consult, liet van zich horen: “Het vervangen van bedrijfsauto’s door privéwagens garandeert geen schonere lucht. We moeten verder denken dan een eenvoudige afwijzing van de bedrijfswagen.”
Stijgende kosten
De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfsauto’s mag dan wel gedaald zijn, de wagens zelf zijn duurder geworden. Zo kostte een salariswagen gemiddeld 24.793,39 euro in 2012, exclusief btw en vóór kortingen, tegenover 30.152,89 euro vandaag. Dit komt neer op een stijging van maar liefst 21,62%. Bovendien zal de overgang naar meer elektrische en hybride voertuigen in wagenparken het gemiddelde prijskaartje nog verder de hoogte in laten schieten.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be