In hoeverre de controversiële bemoeienissen van Elon Musk in de Amerikaanse en Europese politiek hierin een rol spelen, valt onmogelijk exact te becijferen zonder nauwkeurig marktonderzoek. Maar feit is wel veel minder EV-kopers tegenwoordig bij Tesla gaan winkelen, de autobouwer waarvan hij ceo is. Dat blijkt dan weer uitstekend nieuws voor de Volkswagen-groep, die na een moeilijk jaar weer de wind in de zeilen heeft in deze sector.
Volgens de jongste European Electric Car Study van het Duitse studiebureau Schmidt Automotive Research, zakte het marktaandeel van Tesla op West-Europese schaal tot minder dan 6% in januari, terwijl de VW-groep op datzelfde moment goed was voor bijna een derde van alle nieuwe elektrische auto’s.

Ruk naar rechts
Over de afgelopen 12 kalendermaanden begon de Duitse autobouwer vanaf de zomer van 2024 duidelijk afstand te nemen van zijn Amerikaanse concurrent in de verkoopstatistieken.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is mogelijk geen toeval dat net dat het moment was waarop Elon Musk openlijk zijn steun uitsprak aan de Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen. In december wekte hij in Europa nog meer controverse door in een opiniestuk zijn steun uit te spreken aan de Duitse radicaalrechtse partij AfD.
Model Y van zijn troon
Of de tendens van de dalende populariteit van Tesla zich doorzet, zal in april blijken wanneer de cijfers van maart bekend geraken. Dat is immers de eerste volle maand waarin exemplaren van de vernieuwde Model Y, het populairste model van het merk, worden afgeleverd. In 2023 was dat nog de meest gekochte auto in Europa, voor de Dacia Sandero. Maar in de eerste maand van dit jaar halveerde de verkoop van dat model, dat nota bene in Duitsland gebouwd wordt, tegenover het jaar voordien.
De VW-groep plonst ondertussen dankbaar in het gat en ziet na een moeilijk jaar de vraag naar modellen als de VW ID.4 en ID.7, Cupra Born, Audi Q6 E-tron, Skoda Enyaq, Porsche Macan flink stijgen. Vooral de ID.4 blijkt in Europa populair onder kopers (of langetermijnhuurders) van EV’s.
De Duitse autobouwer zag in 2024 zijn afzet van elektrische modellen aanvankelijk fors achteruit gaan. Dit was grotendeels veroorzaakt door het stopzetten van een subsidie in het thuisland, de grootste automarkt van het continent, in de zomer van 2023. Dit verstoorde de markt doordat de verkoop plots en tijdelijk nagenoeg stilviel.

Chinese dip
Ook de verhoogde importtarieven die de EU in de loop van 2024 invoerde op Chinese EV’s (en die variëren van fabrikant tot fabrikant) spelen daarnaast duidelijk in de kaart van de Europese fabrikanten, en dus in de eerste plaats de VW-groep. De verzamelde autobouwers uit de Volksrepubliek zagen sindsdien immers hun afzet gevoelig zakken.
Mogelijk is die dip van tijdelijke aard. Vanaf april gaat Geely haar kaskraker Volvo EX30 immers in de EU bouwen, in haar fabriek in Gent. Eind dit jaar neemt BYD dan weer zijn nieuwe fabriek in Hongarije in gebruik. Voor Chinese producten die binnen de EU geassembleerd worden, gelden de importtarieven niet.
Dat overheden een sturend effect hebben op de automarkt, bleek ook uit het aandeel elektrische auto’s op de totale automarkt, die in de eerste maand van dit jaar weer naar 15% steeg. Het gevolg van de strengere CO2-quota die sinds 1 januari van kracht zijn, die autobouwers aanmoedigen om meer EV’s aan de man te brengen, en dus de prijzen scherper te stellen.
Mogelijk heeft de VW-groep hierop ook ingespeeld door sommige leveringen van eind 2024 naar begin 2025 te verschuiven, zodat de auto’s meetellen in de strengere cijfers van dit kalenderjaar. Tesla hoeft zich hier overigens niets van aan te trekken, want heeft sowieso altijd een vlootgemiddelde van 0 g/km, gezien het uitsluitend elektrische auto’s verdeelt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be