Om het mondiale verbruik van aardolieproducten en de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, pleiten de G7-leiders (Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en ook de Europese Unie in zijn geheel) voor een massale overschakeling op elektrische modellen. Hun streefdoel: ervoor zorgen dat meer dan de helft van alle nieuwe auto’s tegen 2030 over een 100% elektrische aandrijving beschikt.
Geen gemakkelijke klus
De G7-doelstelling om consumenten wereldwijd te overtuigen om voor emissieloze voertuigen te kiezen, is alles behalve een evidentie. Eerst en vooral omdat er nog steeds veel tegenstanders van EV’s bestaan (er wordt onder andere gesproken over klassemobiliteit), anderzijds omdat niet alle landen dezelfde ambities koesteren – of toch niet op een termijn van amper negen jaar – én omdat de laadinfrastructuur nog lang niet op punt staat. Nu is het natuurlijk wel zo dat er op korte tijd al een heel pak grote merken hebben aangegeven dat ze tegen die “deadline”, en sommige zelfs nog daarvoor, geen auto’s met een verbrandingsmotor meer zullen verkopen. De volledige lijst, die niet gering is, vind je hier.
Lees ook: Euro 7-norm: het einde van de verbrandingsmotor?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be