Prijs maal twee
De meeste Belgische gezinnen hebben minstens één auto die meestal op benzine of diesel functioneert. Wat de privéwagens betreft, is het aandeel van hybride of volledig elektrische modellen nog zeer beperkt. Logisch, want dit is een vrij recente technologie waaraan ook een hoger prijskaartje hangt. Een voorbeeld: we nemen een populaire en betaalbare auto, de Peugeot 208. De 1.2 benzineversie (75 pk) kost 16.800 euro. Het 100% elektrische alternatief is de e-208 die voor 32.950 euro van eigenaar verandert. Dat is het dubbele bedrag… Goed, die versie is krachtiger en beter uitgerust, maar je moet uiteindelijk nog steeds dat bedrag ophoesten en budgettair eigenlijk plots twee auto’s kopen. Dat wil en kan niet ieder gezin. Bovendien is de tweedehandsmarkt nog zeer beperkt, omdat de meeste modellen pas zeer recent werden gelanceerd, zodat je daar nog geen waardige en betaalbare alternatieven vindt.
Range anxiety
Natuurlijk zal het aanbod de volgende jaren ruimer worden, met ook goedkopere modellen. Dacia, het budgetmerk bij uitstek, gaf daartoe al een stevige aanzet met de Spring. Deze compacte crossover wordt aangeboden voor 16.990 euro en bevindt zich daarmee in de prijsvork van de populaire modellen met een verbrandingsmotor. Het rijbereik van 230 km (WLTP) volstaat voor de dagelijkse verplaatsingen, maar een uitstapje naar zee wordt al een uitdaging, zeker voor wie van de andere kant van het land moet komen. Range anxiety, weet je wel… Gaan we op de bestemming geraken of moeten we onderweg ergens een laadpaal zoeken om weer thuis te komen. Een situatie waarvoor de gemiddelde dagjestoerist huivert en zijn twijfel over een omschakeling naar een elektrische wagen bevestigt.
Advertentie – lees hieronder verder
Thuis opladen
Als je thuis een laadpunt hebt, biedt een elektrische wagen een grote troef. Je plugt hem telkens gewoon in, en als je weer vertrekt is de batterij opnieuw volgeladen. Gedaan met brandstof tanken in een donker en eng station in weer en wind. Alleen moet je de mogelijkheid hebben om de batterij van je elektrische wagen thuis op te laden. De installatie van een laadpaal kost nog eens 1.000 euro of meer. En je moet natuurlijk over een eigen oprit of garage beschikken. Wie in een rijhuis of een appartement woont, valt dus uit de boot.
Publieke laadpalen
Vooral de stedelingen zullen gebruik moeten maken van de publieke laadpalen, die nog zeer schaars zijn en soms heel dure stroom leveren. Momenteel staan in ons land ongeveer 8.500 laadpalen, terwijl Nederland er al meer dan 66.000 telt. Inderdaad, er is nog heel veel werk aan de winkel om een degelijk en dekkend netwerk van laadpunten uit te bouwen in België. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem lanceerde onlangs zijn plan voor de elektrificatie van de salariswagens en wil daarmee meteen ook de uitrol van de laadpalen versnellen door een fiscale stimulans te bieden aan zowel bedrijven als particulieren. Het doel moet zijn in elke straat en op elke parking een of meerdere laadpunten te krijgen, anders blijft elektrisch rijden een zeer moeilijke opdracht voor de automobilist.
Duurdere elektriciteit
Dan is er nog de onzekerheid rond de stroomvoorziening en de energieprijzen. Vele Belgen sprongen recent nog mee op de ‘groene trein’ door thuis zonnepanelen te installeren die via certificaten en een terugdraaiende teller zeer interessant waren. Maar intussen heeft de regering hier alweer de stekker (…) uitgetrokken en wil ze bovendien weldra uitpakken met het capaciteitstarief dat rekening zal houden met het piekverbruik. Daardoor zal de elektriciteitsrekening wellicht fiks duurder worden, waardoor een extra verbruiker in de vorm van een elektrische auto zeker minder aantrekkelijk wordt. En dan spreken we nog niet over de mogelijke stroomtekorten die kunnen ontstaan na de afkoppeling van de kerncentrales, waardoor België beroep zal moeten doen op duurdere elektriciteit uit het buitenland.
Premium EV aan villa
Schiet echter niet in paniek dat je binnenkort al met je vertrouwde auto met verbrandingsmotor aan de kant zal staan, want je zal er nog vele jaren mee kunnen rijden. Maar richting 2030 zal het plaatje er wel volledig anders uitzien. Dan zullen verscheidene merken (Volvo, Ford…) nog enkel elektrische wagens aanbieden en willen verschillende landen (o.a. het Verenigd Koninkrijk) nog alleen de verkoop van emissieloze voertuigen toelaten.
Andere constructeurs en landen zullen wellicht daarna snel volgen. En dan is het eind van de auto met verbrandingsmotor echt in zicht. Er wordt verwacht dat de context voor de elektrische wagen tegen die tijd gunstiger zal zijn, met lagere aankooprijzen, een ruimer en budgetvriendelijker aanbod en een degelijk laadnetwerk. Anders zal autorijden inderdaad een privilege worden van de gefortuneerde burger die zijn premium EV kan opladen aan het laadstation op de oprit van zijn villa. Terwijl Jan Modaal aangewezen zal zijn op de fiets en het openbaar vervoer, dat hopelijk tegen dan voldoende zal uitgebouwd zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be