Bij de ontwikkeling van de elektrische auto is men er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat de accu’s best in een netwerk gekoppeld worden om de elektriciteit in een bepaalde stad of regio optimaal te beheren. In plaats van dat elke gebruiker zijn EV thuis oplaadt en weer leegrijdt, zonder rekening te houden met de andere gebruikers, kan de aanzienlijke capaciteit van deze accu’s, van ongeveer 40 tot 100 kWh, beter gebruikt worden in een ‘vehicle to grid’ (V2G) concept dat inderdaad toelaat de stroomvoorziening voor een hele zone intelligent en optimaal te beheren.
Dat heeft vooral voordelen voor groene stroom, verwekt door zonnepanelen en windmolens. Als die energie telkens bijna volledig kan worden opgeslagen in de accu’s van de elektrische auto’s, zou dat in een doorsneestad al gauw een buffercapaciteit van enkele megawatts aan elektriciteit opleveren, eens er voldoende EV’s zijn die aan het elektriciteitsnet gekoppeld worden. Op die manier voorzie je een stabielere duurzame energietoevoer en wordt de samenleving minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en de soms dubieuze leveranciers daarvan.
Nu al mogelijk
Is dat toekomstmuziek? Neen hoor. In de zin dat de technologie allemaal voorhanden is. Vele huizen hebben zonnepalen op het dak en een laadpaal op de oprit om de steeds talrijkere elektrische auto’s van stroom te voorzien. Daarvoor is er wel een laadpunt en een EV nodig die bi-directioneel laden toelaten, waarmee je de stroom van de zonnepalen naar de batterij van je auto kan leiden en later weer kan aanwenden voor het elektriciteitsgebruik in huis.
Advertentie – lees hieronder verder
Die cyclus is belangrijk omdat zo overdag de overvloedige zonne-energie kan worden opgeslagen op een moment dat de gezinnen aan het werk of op school zijn en er dus thuis amper stroom wordt verbruikt. Eens de familie weer thuis is en er gekookt en gewassen wordt en het licht brandt, wordt eerst de stroom uit de accu van de wagen gebruikt en wordt het netwerk dus minder belast.
Noteer hierbij dat een gemiddelde thuisbatterij een capaciteit van 5 tot 10 kWh heeft en dat een autobatterij van zo’n 50 kWh dus best wat stroom kan leveren om de avond vlot door te komen zonder een blackout te riskeren en meteen flink te besparen op de stroomfactuur. Intussen zijn de bi-directionele laadpunten in ons land gehomologeerd en ook aanbod wagens met V2L-technologie neemt gestaag toe bij onder meer Nissan, Hyundai, Kia en Volkswagen.
Stevig kostenplaatje
Natuurlijk hangt ook aan dit aspect van het transitieverhaal weer een stevig kostenplaatje dat niet iedereen meteen kan ophoesten. Je hebt daarvoor immers zonnepanelen nodig met een intelligent beheer via een bi-directionele laadpaal en een elektrische auto met V2L-technologie.
Alles bij elkaar geteld is dat een investering van enkele tienduizenden euro’s, die weliswaar over de tijd kan worden gespreid, maar voor vele mensen onmogelijk zal zijn. Maar zeker is dat we met deze technologie voor onze energievoorziening veel onafhankelijker zullen zijn van de huidige leveranciers en dat telt toch ook mee.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be