Elektrisch

Elektrische auto’s uit parkeergarages geweerd wegens brandgevaar

Regelmatig krijgen eigenaars van elektrische auto’s te horen dat ze hun voertuig niet mogen opladen in een inpandige of ondergrondse garage omwille van het brandgevaar. Een terechte bezorgdheid of onnodige paniek?

Geschreven door Alain De Jong | 04/01/2022

Brandende elektrische auto’s, het is een thema dat vaak aan bod komt in de media en ook het publiek meer en meer bezighoudt. Zo stond enkele dagen geleden in de Vlaamse kranten het verhaal van een eigenaar van een elektrische auto die het verbod kreeg zijn auto nog op te laden in de ondergrondse garage van het gebouw waar hij een appartement en een autostaanplaats huurt.

Nochtans waren er nooit problemen, maar de andere bewoners vertrouwen de zaak niet en vrezen voor brandgevaar als de batterij van de auto oververhit raakt en vuur vat. Is die vrees terecht?

Advertentie

Aangepast laadpunt

Alles hangt natuurlijk af van de specifieke situatie ter plaatse. Is de elektrische installatie voorzien voor het opladen van een elektrische auto die over een grote batterij beschikt en dus over een langere tijd een grote hoeveelheid stroom zal verbruiken?

In het artikel in GVA en Het Nieuwsblad vermeldt de eigenaar van de Volkswagen Up in kwestie dat hij de specifieke lader van het voertuig gebruikt die echter via een verlengkabel naar een stopcontact in een bergruimte loopt.

Dat lijkt niet meteen de goede oplossing, omdat een gewoon huisstopcontact voorzien is om gedurende een relatief korte periode een geringe hoeveelheid stroom te voorzien. Bijvoorbeeld om enkele minuten te stofzuigen of een boormachine te gebruiken, maar niet om urenlang veel stroom te leveren om een autobatterij op te laden. Dat kan leiden tot oververhitting van het stopcontact en eventueel brand.

Daarom is voor het opladen van een elektrische auto in of aan huis een aangepast laadpunt noodzakelijk dat de nodige stroom aankan en op een beveiligde kring staat. Als dat voorzien is, is er weinig risico op een storing en dus brandgevaar. Nieuwe gebouwen hebben daarom vaker specifieke parkeerplaatsen met een wallbox waar elektrische wagens snel en veilig kunnen opladen.

Les voitures électriques interdites dans les parkings souterrains à cause du risque d'incendie

Evacuatieprobleem

De praktijk wijst er niet meteen op dat elektrische wagens vaker vuur vatten dan klassieke auto’s met een verbrandingsmotor. Het probleem is echter dat een brandende batterij zeer moeilijk te doven is. Nu hanteert de brandweer meestal de procedure om het brandende elektrische wagen minstens 24 uur (of langer indien nodig) in een bak met water te plaatsen tot het gevaar geweken is. Daarvoor moet het voertuig echter verplaatst worden. En dat is meestal minder eenvoudig tot zo goed als onmogelijk in een ondergrondse parkeergarage, waardoor het risico op verspreiding van de brand in de rest van het gebouw reëel is.

Dit verklaart meteen de toenemende ongerustheid van de verenigingen van mede-eigenaars in de gebouwen. Het is duidelijk dat een wettelijk kader zich opdringt aangezien er de volgende jaren steeds meer elektrische wagens zullen opduiken die de eigenaars het liefst op hun staanplaats – al dan niet in een ondergrondse parkeergarage – willen opladen. Dat kan perfect, maar dan wel aan de gepaste laadpunten.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook