Elektrisch

Bedrijven zullen niet allemaal voor elektrische auto kiezen in 2026

In 2026 zal het niet meer mogelijk zijn om een bedrijfswagen fiscaal af te trekken tenzij die 100 procent elektrisch is. De bedrijven bereiden zich voor op deze transitie. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat het niet om de meerderheid. Dreigen de transitieplannen van de overheid te mislukken? 

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 31 mei 2022 | Leestijd: 5 min

De transitie naar de elektrische auto is onvermijdelijk in Europa, waar vanaf 2035 geen (nieuwe) auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden. In België heeft de regering besloten dat de transitie zal verlopen via de bedrijven en meer bepaald via de bedrijfswagens die overvloedig aanwezig zijn in ons land: 60 procent van de jaarlijkse inschrijvingen van nieuwe auto’s is voor professioneel gebruik. Een geweldige manier om de hete aardappel door te schuiven zoals ze zeggen en uiteindelijk het hele wagenpark te vernieuwen. Enkele jaren later komen deze bedrijfswagens immers ook op de tweedehandsmarkt terecht.

Allemaal goed en wel, maar de mobiliteitsbarometer van leasingspecialist Arval geeft aan dat 93 procent van de Belgische bedrijven van plan is z’n wagenpark de komende drie jaar te behouden, terwijl slechts 30 procent van de bedrijven zijn mobiliteitspolitiek en car policy al aangepast heeft aan de toekomstige voorschriften.

Advertentie – lees hieronder verder

Achterstand

Het klinkt misschien vreemd omdat de bedrijfswagen een typisch Belgisch fenomeen is, maar de bedrijven in ons land hebben een achterstand opgelopen in de transitie naar de elektrische auto. 30 procent van de bedrijven heeft z’n car policy dus al herzien, maar dat percentage ligt veel lager dan in de buurlanden, te beginnen met Frankrijk (48 procent), gevolgd door Nederland (45 procent) en Duitsland (43 procent).

Le gouvernement compte sur les entreprises pour passer à la voiture électrique. Mais c’est probablement trop optimiste...

Wat verbaast bij het lezen van deze studie is dat slechts 20 procent van de bedrijven aangeeft dat hun vloot helemaal elektrisch zal zijn in 2025, hoewel het niet meer (of slechts zeer beperkt) mogelijk zal zijn om auto’s met verbrandingsmotor af te trekken tegen 2026. Over drie jaar zal 49 procent van de bedrijfswagens nog een verbrandingsmotor hebben. Voor de vlootbeheerders is er dus geen haast. Ze zijn niet klaar (zes op de tien) om de elektrische auto te omarmen voor 2025.

Wat zijn de redenen? De fleetmanagers zijn ongerust over de laadinfrastructuur, vooral thuis, maar ook over de prijsverhoging van elektrische auto’s. Ook voor bedrijven zijn elektrische auto’s dus te duur.

Bekijken we de antwoorden van de vlootbeheerders meer in detail, dan zien we dat 28 procent van hen aangeeft dat er weinig (of geen) laadoplossingen zijn bij de werknemer thuis, 24 procent elektrische auto’s te duur vindt en 22 procent ongerust is over de dekking van het publieke laadnetwerk. Behalve de hoge kosten vrezen bedrijven dat de elektrische auto hun activiteiten en dus hun winstgevendheid kan afremmen. Logisch.

Ook andere oplossingen

Le gouvernement compte sur les entreprises pour passer à la voiture électrique. Mais c’est probablement trop optimiste...

De barometer van Arval leert ons bovendien dat onze bedrijven een achterstand hebben in het aanbod van alternatieve oplossingen voor de auto. 78 procent van de Belgische bedrijven bieden die aan, tegenover 92 procent in Duitsland en Nederland en 83 procent in Frankrijk. Dat verschil valt te verklaren omdat de auto bij ons een bijzondere status heeft.

In Frankrijk, Duitsland en Nederland komen bedrijfswagens minder vaak voor, waardoor bedrijven anders handelen. Arval merkt wel op dat er de jongste tijd in België vooruitgang werd geboekt dankzij het mobiliteitsbudget, maar ook deelfietsen en dergelijke.

Binnen deze context kun je je afvragen of de transitie wel zal plaatsvinden. Of zal verlopen zoals gepland. Bedrijven hebben tot 1 juli 2023 de tijd om hun auto’s met verbrandingsmotor te bestellen. Na deze datum wordt de fiscale aftrekbaarheid namelijk verlaagd, ook voor plug-in hybrides, waarvan de aftrekbaarheid van brandstofkosten al vanaf januari 2023 wordt verminderd tot 50 procent. Voor contracten afgesloten tussen juli 2023 en eind 2025 worden de aftrekmogelijkheden beperkt tot 75 procent vanaf 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en… 0 procent in 2028.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon