Bedrijven zullen niet allemaal voor elektrische auto kiezen in 2026

In 2026 zal het niet meer mogelijk zijn om een bedrijfswagen fiscaal af te trekken tenzij die 100 procent elektrisch is. De bedrijven bereiden zich voor op deze transitie. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, gaat het niet om de meerderheid. Dreigen de transitieplannen van de overheid te mislukken? 

Gepubliceerd op 31 mei 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Bedrijven zullen niet allemaal voor elektrische auto kiezen in 2026

De transitie naar de elektrische auto is onvermijdelijk in Europa, waar vanaf 2035 geen (nieuwe) auto’s met verbrandingsmotor meer verkocht worden. In België heeft de regering besloten dat de transitie zal verlopen via de bedrijven en meer bepaald via de bedrijfswagens die overvloedig aanwezig zijn in ons land: 60 procent van de jaarlijkse inschrijvingen van nieuwe auto’s is voor professioneel gebruik. Een geweldige manier om de hete aardappel door te schuiven zoals ze zeggen en uiteindelijk het hele wagenpark te vernieuwen. Enkele jaren later komen deze bedrijfswagens immers ook op de tweedehandsmarkt terecht.

Allemaal goed en wel, maar de mobiliteitsbarometer van leasingspecialist Arval geeft aan dat 93 procent van de Belgische bedrijven van plan is z’n wagenpark de komende drie jaar te behouden, terwijl slechts 30 procent van de bedrijven zijn mobiliteitspolitiek en car policy al aangepast heeft aan de toekomstige voorschriften.

Achterstand

Het klinkt misschien vreemd omdat de bedrijfswagen een typisch Belgisch fenomeen is, maar de bedrijven in ons land hebben een achterstand opgelopen in de transitie naar de elektrische auto. 30 procent van de bedrijven heeft z’n car policy dus al herzien, maar dat percentage ligt veel lager dan in de buurlanden, te beginnen met Frankrijk (48 procent), gevolgd door Nederland (45 procent) en Duitsland (43 procent).

pro_cars

Advertentie – lees hieronder verder

Wat verbaast bij het lezen van deze studie is dat slechts 20 procent van de bedrijven aangeeft dat hun vloot helemaal elektrisch zal zijn in 2025, hoewel het niet meer (of slechts zeer beperkt) mogelijk zal zijn om auto’s met verbrandingsmotor af te trekken tegen 2026. Over drie jaar zal 49 procent van de bedrijfswagens nog een verbrandingsmotor hebben. Voor de vlootbeheerders is er dus geen haast. Ze zijn niet klaar (zes op de tien) om de elektrische auto te omarmen voor 2025.

Wat zijn de redenen? De fleetmanagers zijn ongerust over de laadinfrastructuur, vooral thuis, maar ook over de prijsverhoging van elektrische auto’s. Ook voor bedrijven zijn elektrische auto’s dus te duur.

Bekijken we de antwoorden van de vlootbeheerders meer in detail, dan zien we dat 28 procent van hen aangeeft dat er weinig (of geen) laadoplossingen zijn bij de werknemer thuis, 24 procent elektrische auto’s te duur vindt en 22 procent ongerust is over de dekking van het publieke laadnetwerk. Behalve de hoge kosten vrezen bedrijven dat de elektrische auto hun activiteiten en dus hun winstgevendheid kan afremmen. Logisch.

Ook andere oplossingen

bnp_arval

De barometer van Arval leert ons bovendien dat onze bedrijven een achterstand hebben in het aanbod van alternatieve oplossingen voor de auto. 78 procent van de Belgische bedrijven bieden die aan, tegenover 92 procent in Duitsland en Nederland en 83 procent in Frankrijk. Dat verschil valt te verklaren omdat de auto bij ons een bijzondere status heeft.

In Frankrijk, Duitsland en Nederland komen bedrijfswagens minder vaak voor, waardoor bedrijven anders handelen. Arval merkt wel op dat er de jongste tijd in België vooruitgang werd geboekt dankzij het mobiliteitsbudget, maar ook deelfietsen en dergelijke.

Binnen deze context kun je je afvragen of de transitie wel zal plaatsvinden. Of zal verlopen zoals gepland. Bedrijven hebben tot 1 juli 2023 de tijd om hun auto’s met verbrandingsmotor te bestellen. Na deze datum wordt de fiscale aftrekbaarheid namelijk verlaagd, ook voor plug-in hybrides, waarvan de aftrekbaarheid van brandstofkosten al vanaf januari 2023 wordt verminderd tot 50 procent. Voor contracten afgesloten tussen juli 2023 en eind 2025 worden de aftrekmogelijkheden beperkt tot 75 procent vanaf 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en… 0 procent in 2028.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.