Covid had ons toch iets positiefs opgeleverd: verlaagde prijzen, vooral voor alles wat met energie te maken heeft. Maar door het economisch herstel is de vraag onverwacht explosief gestegen. De vraag naar brandstof is dus groter dan enkele maanden geleden en ondanks een hogere productie van de OPEC+-landen (400.000 vaten op een totale dagproductie van 100 miljoen), blijven de wereldreserves afnemen.
Daarnaast hebben heel wat bedrijven zich meer op olie gericht omdat de prijzen van gas en elektriciteit ook sterk gestegen zijn. Dat draagt ook bij tot de schaarste en dus de prijsverhoging.
Andere parameters
De stijgende vraag gaat bovendien gepaard met heel wat geopolitieke spanningen. De situatie in Rusland of Oekraïne bijvoorbeeld, een droneaanval in Saoedi-Arabië of de sabotage van een pijpleiding in Irak en Turkije zijn allemaal factoren die bijdragen tot speculatie en op die manier de prijzen opdrijven. Er heerst dus vooral angst voor schaarste.
In België (net als in de rest van Europa) vereisen de regels voor decarbonisatie dat benzine en diesel voor een deel uit biobrandstoffen bestaan. Sinds 1 januari 2022 is dit verplichte aandeel gestegen van 9,55 naar 10,2 procent. Biobrandstoffen zijn echter veel duurder omdat ze ingewikkelder te produceren zijn. Ter herinnering: biodiesel is drie keer duurder dan conventionele diesel.
Advertentie – lees hieronder verder
En morgen?
Biobrandstoffen kunnen nochtans een oplossing zijn in de strijd tegen dure brandstoffen. XTL-diesel is bijvoorbeeld samengesteld uit met waterstof bewerkte planten die het mogelijk maken om de CO2-uitstoot met 90 procent te verminderen. Voor de vergroening van het wagenpark en de atmosfeer is dit een belangrijk punt. De overheid zou echter steun moeten bieden met fiscale maatregelen. Momenteel bedraagt de prijs van deze brandstof bijna 3,5 euro/liter, wat onbetaalbaar is.
De olieprijzen blijven de komende weken hoe dan ook hoog. Er is weliswaar een productieverhoging gepland, maar het valt te betwijfelen of die kan voldoen aan de hogere vraag die in bepaalde opkomende landen, zoals China of India, nog zal toenemen.
Laten we tot slot niet vergeten dat het fenomeen van de dure brandstoffen in ons land ook het gevolg is van de overheid en de inning van accijnzen. Die vertegenwoordigen 55 procent van de prijs aan de pomp, of 60 cent/liter accijns plus nog de btw op deze accijns en op de prijs van de ruwe brandstof (40 procent van de factuur!). Tijd om het systeem van de omgekeerde cliquet weer te bespreken? Handelaars vragen erom, maar de overheid ziet dat wellicht anders …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be