De evolutie van het mobiliteitsbudget kadert in de hervorming van bedrijfswagens onder leiding van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V). Het centrale idee? Versoepel het concept om het aantrekkelijker te maken. Het mobiliteitsbudget is een mechanisme dat tot doel heeft gebruikers van bedrijfswagens te stimuleren.
Het is concreet gebaseerd op 3 pijlers, namelijk ofwel kies je voor een groener model (minder CO2-uitstoot) ofwel ruil je je auto in voor de transitie naar duurzamere vervoermiddelen (openbaar vervoer, tussenkomst in woonkosten nabij het werk) of door een bepaald geldbedrag te recupereren. Notter hierbij dat het mobiliteitsbudget vandaag eigenlijk een mislukking is, aangezien slechts 0,15% van de werknemers met een bedrijfswagen is overgestapt op deze formule.
De wijzigingen in het mobiliteitsbudget treden in werking op 1 januari 2022. Er komt dus geen overgangsfase tussen de twee regimes. Globaal genomen is het vooral de tweede pijler die werd gewijzigd, namelijk die van de duurzame mobiliteit.
Nieuwe bepalingen
Concreet ging het om het verlengen van de kosten die zouden kunnen voortvloeien uit de transitie naar een duurzamer vervoermiddel. Het idee is om de maatregelen uit te breiden naar de familiekring, want zoals we vermoeden komt het gebruik van de bedrijfswagen het hele gezin ten goede. Als men dus de moeite neemt om over te stappen op het openbaar vervoer of de zachtere mobiliteit, is het normaal dat ook andere gezinsleden daarvan kunnen profiteren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het mobiliteitsbudget 2022 omvat daarom nu kosten in verband met de uitrusting die nuttig is om de zichtbaarheid te vergroten en gebruikers, waaronder passagiers, te beschermen, maar ook de financiering van abonnementen op het openbaar vervoer voor leden van het gezin van de werknemer die onder hetzelfde dak wonen. Nog een nieuwigheid: de financiering via een lening voor de aanschaf van een fiets (een duurdere elektrische of bakfiets) is mogelijk.
Daarnaast zijn ook nieuwe kosten gedekt, zoals eventuele parkeerkosten als je naar het station gaat om de trein te nemen. Er komt ook een kilometervergoeding van maximaal 0,24 euro/km om de afstand van huis naar het werk te voet of met zachte mobiliteit (step, monowheel, enz.) af te leggen, een categorie voertuigen die ook wordt uitgebreid met driewielers en vierwielers met elektromotor en gesloten passagierscompartiment.
Woonlasten en verstrenging
Voor de tussenkomst in de huisvestingskosten rond de werkplek, wordt ook de perimeter ruimer, van 5 km naar 10 km. Bovendien geeft het mobiliteitsbudget voortaan recht om in aanmerking te komen voor een tussenkomst in het kapitaal van een hypothecaire lening, terwijl dat nu alleen geldt voor de rente op de lening.
Toch wordt het mobiliteitsbudget ook strenger. Met andere woorden geleidelijk worden de regels aangescherpt, al zal dat nog niet meteen zijn. Als we de eerste pijler bekijken, namelijk om een groene auto te behouden, zal die vanaf 1 januari 2026 automatisch elektrisch (0g/km) moeten worden om in overeenstemming te zijn met de nieuwe regels voor bedrijfswagens. Logisch. En het is ook normaal dat deze “zero emission”-regel vanaf dezelfde datum ook geldt voor scooters of huurauto’s die onder de tweede pijler (zachte mobiliteitsvoertuigen) vallen.
Om zijn plan te perfectioneren heeft minister Van Peteghem ook de wachttijd van 3 en 12 maanden voor de werknemer afgeschaft, terwijl hij ook een minimum- en maximumbudget heeft bepaald om misbruik te voorkomen: minimaal 3.000 euro en maximaal 16.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be