B2B-leasingspecialist Athlon Belgium voerde een enquête uit over de besteding van het mobiliteitsbudget door werknemers. Ter herinnering, het mobiliteitsbudget is een enveloppe voor de werknemer als hij ermee instemt om afstand te doen van zijn bedrijfswagen of kiest voor een kleinere en meer ecologische auto. Concreet is het mobiliteitsbudget gebaseerd op 3 pijlers: kies voor een groener model (met minder CO2-uitstoot), neem afscheid van je wagen en stap over op het openbaar vervoer of duurzamere vormen van mobiliteit of recupereer een cash budget.
Volgens Althlon zou momenteel slechts 1 op de 200 werknemers het mobiliteitsbudget gebruiken in hun salarispakket, of 0,5% van de werknemers die er recht op heeft. Toch geeft de enquête van Athlon ook aan dat de mentaliteit aan het veranderen is, aangezien 9 op de 10 jonge werknemers voorstander zijn van dit alternatief. Dit is al een stap in de goede richting.
Een evolutie
Het Athlon-onderzoek vond plaats over een vrij lange periode, van oktober 2019 tot maart 2022, onder een duizendtal loontrekkenden. De specialist wijst op het gebrek aan interesse in deze formule van de overheid, maar ook op het feit dat hoe langer werknemers genieten van een bedrijfswagen, hoe kleiner de kans is dat ze die weer afgeven en dus hun gewoonten veranderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij Athlon vindt men dan ook dat dit mobiliteitsbudget automatisch moet worden aangeboden aan jonge werknemers, die juist meer ontvankelijk zijn voor de formule, specifiek in het segment 18-24 jaar. Dit is niet erg verwonderlijk, want tegenwoordig lijkt het bekomen van een rijbewijs minder belangrijk te worden, omdat het openbaar vervoer veelal volstaat voor de verplaatsingen, terwijl de aankoop en het gebruik van een auto vaak als veel te duur wordt beschouwd. Athlon wil daarom jongeren inzetten als opinieleiders om ook oudere leeftijdsgroepen aan te moedigen de sprong te wagen.
Er is dus een reëel generatieconflict in de benadering van mobiliteit. Dat blijkt nogmaals uit de Athlon-enquête: 86% van de respondenten rijdt dagelijks met de auto naar het werk, tegenover slechts 1 op de 10 met de fiets of het openbaar vervoer.
Terwijl 1 op de 3 respondenten in de steekproef aangeeft dat het mobiliteitsbudget een interessante optie kan zijn, denkt 3 op de 4 dat in de jongste leeftijdsgroep. Sinds de hervorming van 2022 die meer flexibiliteit toelaat, zijn jongeren vooral geïnteresseerd in het deel van het mobiliteitsbudget dat kan worden gebruikt voor de aankoop van een elektrische fiets, huisvestingskosten (nu binnen een straal van 10 km rond de werkplek) of cash geld.
Verandert de mobiliteit met de nieuwe generatie? Wellicht, maar het is onwaarschijnlijk dat het een revolutie zal worden, zoals een recente prospectieve studie van het Planbureau aangaf. Deze organisatie zei dat op vlak van mobiliteit en vervoersmiddelen tegen 2040 het modale aandeel van de auto heel weinig zou dalen (82,3% in plaats van 82,7% vandaag).
Het is dan ook twijfelachtig of het mobiliteitsbudget veel meer navolging zal krijgen, want ook al gebeurt het later dan enkele jaren geleden, men wil nog steeds het rijbewijs en de auto die daarbij hoort om meer bewegingsvrijheid te hebben. Niet verwonderlijk, want buiten de steden zijn de alternatieven voor de auto nog steeds zo goed als onbestaande.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be