Touring deed een enquête bij duizend personen. 70 procent van de Belgen zou willen dat het mobiliteitsbudget wordt aangeboden aan alle werknemers, zonder uitzondering, en dus niet alleen aan wie al geniet van een bedrijfswagen. Het mobiliteitsbudget? Dat is het mechanisme dat gebruikers van een bedrijfswagen aanzet om te kiezen voor andere mobiliteitsvormen die milieuvriendelijker zijn.
Concreet biedt het mobiliteitsbudget drie alternatieven aan: kiezen voor een minder vervuilende auto, je auto inruilen voor duurzamere transportmiddelen (het openbaar vervoer, de fiets, te voet, een step enzovoort) of tot slot een geldsom ontvangen die overeenkomt met het autogebruik. Meer over dit onderwerp lees je hier.
Vandaag heeft slechts 0,15 procent van de werknemers die over een bedrijfswagen beschikken voor deze formule gekozen, terwijl 22 procent van de werknemers een salariswagen heeft.
Populairder worden
Momenteel is het mobiliteitsbudget niet erg populair, maar het lijkt toch positief ontvangen te worden door de Belgen. Ze moeten natuurlijk wel weten of hun bedrijf dit mogelijk maakt of niet.
Advertentie – lees hieronder verder
Uit de enquête blijkt dat een op de vijf Belgen zelfs niet weet of hun bedrijf dit alternatief al dan niet aanbiedt. Dat is het toppunt. Om de formule goed te laten werken, moeten bestuurders van een bedrijfswagen beter geïnformeerd worden. Wellicht is het ook nodig om het systeem uit te breiden naar alle categorieën van werknemers.
Blijkbaar zijn werknemers klaar om zich aan te passen, maar dan voor een vast bedrag per maand. En dat hebben ze al nauwkeurig ingeschat. Zes op de tien Belgen vinden dat het mobiliteitsbudget 200 euro per maand zou moeten bedragen, terwijl een op de drie Belgen vindt dat dit maandbedrag verhoogd moet worden naar 500 euro om over te stappen naar dit systeem. Het is duidelijk dat de rijkste categorie werknemers (35-49 jaar) een hoger budget verwacht. Dat is ook logisch: deze mensen hebben al een hoog salarisniveau en willen natuurlijk niet ‘gedegradeerd’ worden.
Vaste gewoontes
Je kunt je wel voorstellen dat werknemers die nu over een bedrijfswagen beschikken minder geneigd zijn om die weg te doen vanwege het comfort van het systeem. Ze zijn zich perfect bewust welke kosten het met zich mee zou brengen mochten ze de auto zelf moeten betalen. Meer nog: vier op de tien werknemers die nu een bedrijfswagen hebben, zouden zelfs van werkgever veranderen mochten ze dit voordeel verliezen.
Volgens Touring is de situatie ernstig, maar niet hopeloos. De studie toont namelijk aan dat 42 procent van de bestuurders van een bedrijfswagen zich toch zou laten overtuigen om voor een duurzamere oplossing te kiezen als ze hun mobiliteitsbudget naar eigen goeddunken zouden mogen besteden. Het is dus belangrijk welke uitgaven het mobiliteitsbudget toelaat. Een eerste maatregel die zich opdringt, is om de bestuurders van bedrijfswagens beter te informeren.
En in 2022?
Zal de situatie in 2022 veranderen door de aanpassingen die het mobiliteitsbudget flexibeler (en interessanter) moeten maken? Dat is een goede vraag. Een studie uitgevoerd door Fleet.be toont aan dat deze oplossing in 2022 mogelijk aan populariteit wint, want bedrijven bieden dit soort alternatieven steeds vaker aan.
40,9 procent van de bedrijven die deelnamen aan de barometer van Fleet.be bood in 2021 al mobiliteitsalternatieven aan (zoals het mobiliteitsbudget, een cafetariaplan enzovoort). Dat zou stijgen tot 54,9 procent in 2022. Het evolueert dus in de goede richting, ook al bieden werkgevers hun werknemers steeds vaker een bedrijfswagen aan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be