CO2-taks: tot 500 euro per jaar voor de consumenten vanaf 2027

De Europese Unie heeft zopas een nieuw wettenpakket aangenomen dat gericht is om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken. Er worden nieuwe maatregelen genomen en die zullen vanaf 2027 alle consumenten financieel treffen. Maar hoeveel zullen ze precies moeten betalen?

Gepubliceerd op 20 december 2022
Leestijd : 3 min

Deel

CO2-taks: tot 500 euro per jaar voor de consumenten vanaf 2027

De afgelopen dagen heeft Europa besloten om zijn maatregelen aan te scherpen om de koolstofvoetafdruk van het continent te verkleinen. Momenteel is het doel om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken, maar met de huidige maatregelen is dit volstrekt onmogelijk. Er moeten dus nieuwe komen.

Een van de elementen van deze overeenkomst (die nog moet worden bevestigd) is de betaling van “CO2-certificaten door de energieverbruikende bedrijven en industrie. Zij zullen emissierechten moeten betalen, wat uiteraard gevolgen zal hebben voor de eindconsument, die een deel van deze rekening gepresenteerd zal krijgen.

Consument betaalt ook

Bovendien zullen vanaf 2027 ook de consumenten direct getroffen worden, omdat de koolstofemissiequota ook zullen worden uitgebreid tot verwarming van gebouwen en transport. Het is duidelijk dat hiermee de brandstof- en gasrekeningen nog hoger zullen uitvallen omdat ze onder deze nieuwe belasting vallen.

Maar hoeveel zal dat de consumenten exact meer kosten? Sud Presse stelde de vraag aan Damien Ernst, professor aan de ULiège, gespecialiseerd in energie. En volgens hem is er geen twijfel: het extra te betalen bedrag zal vanaf 2027 of 2028 tot 500 euro per jaar oplopen. Al moet dat wel gerelativeerd worden, omdat de verschillende soorten energie niet allemaal in hetzelfde regime zullen vallen.

Advertentie – lees hieronder verder

energie01

Niet overal dezelfde prijs

We moeten dus relativeren en begrijpen dat niet iedereen op gelijke voet zal staan. Damien Ernest legt inderdaad uit dat de toename van de capaciteit voor vloeibaar gas in Europa het mogelijk moet maken om de prijzen tegen 2027 te verlagen. Dit betekent dat de stijging als gevolg van de koolstofbelasting waarschijnlijk zal worden gecompenseerd door de daling van de marktprijzen. De professor schat dat voor deze manier van verwarmen de extrakost ongeveer 200 euro per jaar zal bedragen. Acceptabel, ook al zouden we dat natuurlijk liever niet betalen.

Daarnaast zal voor het andere soorten koolwaterstoffen niet hetzelfde zijn. Voor stookolie of propaan zal de belasting dus hoger zijn en zal ze tot twee keer zo hoog zijn voor wie (nog steeds) met steenkool verwarmt. Die laatsten zou tot 500 euro meer per jaar moeten betalen voor die brandstof.

Een buffer om de schok op te vangen?

Europa heeft niettemin een buffer voorzien als de energieprijzen op het huidige niveau zouden blijven: de maatregel zou dan met een jaar, tot in 2028, worden uitgesteld voor de meest kwetsbare gezinnen. “Bedankt voor het geschenk”, zullen we maar zeggen zeker…

enerige03

Zoals vermeld, zal deze belasting in een “sociaal klimaatfonds” terechtkomen dat burgers zal ondersteunen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, onder meer door isolatiesubsidies. Zoals gewoonlijk neemt Damien Ernst geen blad voor de mond en is hij sceptisch, want hij is benieuwd hoe het geld daadwerkelijk zal worden herverdeeld. Om de maatregelen doeltreffend te laten verlopen, moeten staten en lokale overheden zelf kunnen beoordelen welke mensen prioritair moeten worden geholpen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

22 november 2024 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.