Economie

EU wil automobilisten extra laten betalen voor CO2-uitstoot

Europa wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn en om die doelstelling te halen zijn (nog) strengere maatregelen nodig. Zo wil men de inwoners en bedrijven aan de pomp en via hun energierekening veel meer laten betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Wanneer breekt de opstand uit?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 18 dec. 2022 | Leestijd: 4 min

Europa is de regio die zich als koploper profileert op vlak van klimaatdoelstellingen en wil die positie graag bestendigen. Zo is beslist dat tegen 2030 de CO2-uitstoot met 55 procent omlaag (tegenover 1990) moet, om in 2050 helemaal klimaatneutraal kan zijn. Om deze klimaatdoelen te bereiken zijn nieuwe, strengere maatregelen nodig om onze uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen verder drastisch te beperken.

Strengere klimaatwetten

Deze maatregelen maken deel uit van een nieuw pakket klimaatwetten dat de onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement voorbije zaterdag zijn overeengekomen. Nu moet dat akkoord moet nog worden bevestigd door het Europees Parlement en de lidstaten, maar dat wordt wellicht een formaliteit.

Advertentie – lees hieronder verder

Het belangrijkste element in dit akkoord is dat de zogenaamde CO2-certificaten voor de energiebedrijven en de industrie duurder en schaarser zullen worden om de emissies in Europa sneller te laten afnemen. Uiteraard zullen de industrie en de energiebedrijven de hogere kosten van de uitstootrechten doorrekenen aan hun klanten, de inwoners en de bedrijven van de EU.

car city

Meer betalen aan pomp

Vanaf 2027 wordt het emissiehandelsssysteem immers verder uitgebreid naar de verwarming van gebouwen en vervoer, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Inwoners van de Europese Unie gaan dus weldra aan de pomp en via hun gasrekening extra betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten, meldt het Tsjechische voorzitterschap van de Europese Unie.

Hiermee wil men de inwoners onder druk zetten om hun huis beter te isoleren en sneller over te stappen op een elektrische auto. Aangezien dit uiteraard veel geld zal kosten, wordt een speciaal steunfonds van 86,7 miljard euro voorzien waarop men beroep kan doen om deze maatregelen te financieren. De inkomsten moeten voorvloeien uit de emissiehandel en de bijdragen van de lidstaten.

gas station

Inwoners laten bloeden

Zeker in deze barre financiële tijden met een hoge inflatie en hoogoplopende kosten voor lonen en energie, zal niemand blij zijn met deze nieuwe maatregelen die weer veel geld zullen kosten. Noch de gezinnen en noch de bedrijven. Veel ondernemingen staan immers nu al aan de rand van de financiële afgrond en dreigen door deze bijkomende financiële aderlating finaal failliet te gaan. Een alternatief is dat veel bedrijven zullen uitwijken naar andere regio’s met nog veel minder strengere klimaatmaatregelen, wat dan weer zal leiden tot minder jobs bij ons.

Hiermee komen we tot de vraag: moet Europa echt de klimaatkampioen zijn? Ook al is dat ten koste van de eigen inwoners en bedrijven die financieel ten onder dreigen te gaan…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon