Begin deze maand is het aantal banen in de autoproductiesector gezakt naar 3,5 miljoen, aldus ACEA. Eén van de oorzaken zou de massale transitie naar elektrische mobiliteit zijn, enerzijds omdat de bouw van elektrische auto’s minder mankracht vereist en anderzijds omdat veel onderdelen buiten de Europese Unie worden geproduceerd. Denk aan elektromotoren, maar vooral aan batterijen voor EV’s.
Andere oorzaken zijn de coronaviruspandemie die maar niet opgelost raakt, alsook het wereldwijde tekort aan halfgeleiders (elektronische chips) en aan aluminium.
Van dit metaal zouden de voorraden sinds maart zowat gehalveerd zijn, zo meldt Auto55, en de Europese auto-industrie is er bijzonder afhankelijk van. Dezelfde website stelt dat Duitsland, samen met Frankrijk het belangrijkste autoproducerende land, alleen al bijna 50% van de ‘consumptie’ van aluminium voor zijn rekening neemt.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarvoor wordt aluminium in een auto gebruikt?
Aluminium wordt door bepaalde merken gebruikt om koetswerken te vervaardigen, maar ook voor een heleboel andere onderdelen, zoals wielen, delen van de remmen, de buitenzijde van elektromotoren enzovoort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be