Automarkt

Wallonië wil belastingen op leasingwagens recupereren

Na de fusie van ALD Automotive en LeasePlan zal 10 procent van de nieuwe auto’s die jaarlijks in België worden ingeschreven, geregistreerd worden in Vlaanderen, het nieuwe beslissingscentrum van het bedrijf. Voor Wallonië is dit onaanvaardbaar. De autoriteiten smeden een plan om een deel van de inkomsten te recupereren…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 jun. 2023 | Leestijd: 4 min

Groot nieuws in de leasingwereld, die sterk ontwikkeld is in België, is de fusie tussen twee belangrijke spelers, namelijk het Franse ALD Automotive en het Nederlandse LeasePlan. De eerste neemt de tweede over voor een bedrag van 4 miljard euro. Deze overname brengt het nieuwe fusiebedrijf – dat NewALD heet – naar de top van de leasingmaatschappijen in ons land met een wagenpark van 180.000 voertuigen, waarvan 40.000 nieuwe per jaar. In de jaarlijkse verkoop vertegenwoordigt dit 10 procent van het totaal (en 26 procent van de Belgische leasingmarkt).Al deze auto’s zullen ingeschreven worden in Brussel, waar het nieuwe hoofdkantoor van het leasingbedrijf gevestigd wordt.

In Wallonië staan de autoriteiten zeer negatief tegenover deze fusie, aangezien Brussel de inschrijvingstaks en verkeersbelasting van deze auto’s zal innen, ook als die door Franstalige bestuurders gebruikt worden.

Advertentie – lees hieronder verder

parlement

Verlies compenseren

Volgens de Waalse minister van Financiën Adrien Dolimont (MR) is dit een probleem voor de Waalse begroting. Hij schat het jaarlijkse verlies op ongeveer 30 miljoen euro. Dat is niet niks, zeker gezien de kritieke toestand van de Waalse begroting, met een schuld die de laatste jaren sterk gestegen is na de covidcrisis en de overstromingen.

Voor de minister is het tijd om actie te ondernemen en deze wagens verplicht te laten inschrijven in het gewest waar ze effectief gebruikt worden, op zijn minst voor de wagens die toebehoren aan de overheidsdiensten. Een voorstel in die zin lag al op tafel en wordt wellicht versneld ingevoerd. Er wordt verwacht dat de Waalse regering zich ‘zeer binnenkort’ over de zaak buigt om het geld van deze inschrijvingen en verkeersbelastingen terug te geven aan Wallonië voor voertuigen die gebruikt worden door intercommunales, het gewest, de gemeenten, de kabinetten enzovoort.

spa

Trucje

In de praktijk is het niet zo ingewikkeld om de inkomsten te recupereren. Het zou volstaan om “de twee bovengenoemde belastingen te verwijderen uit de clausule voor het vaststellen van de huurprijzen”, verklaarde Adrien Dolimont aan de krant L’Avenir.

Als dit trucje werkt voor de auto’s die gebruikt worden door de publieke diensten en dergelijke, zal het gewest wellicht nog verder proberen te gaan om ook de belastingen van de 100.000 andere leasingwagens die rondrijden in Wallonië te recupereren. Als dit het geval zou zijn, schat de oppositie in het Waals Parlement dat dit jaarlijks 47 miljoen euro extra oplevert voor de Waalse begroting. Maar dit zou ook een akkoord met de andere gewesten vereisen. En dat is – laten we eerlijk zijn – hoogst onwaarschijnlijk want Brussel wil wellicht niet zomaar miljoenen afstaan, net als Vlaanderen, waar ook enkele leasingmaatschappijen gevestigd zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon