Wallonië wil belastingen op leasingwagens recupereren

Na de fusie van ALD Automotive en LeasePlan zal 10 procent van de nieuwe auto’s die jaarlijks in België worden ingeschreven, geregistreerd worden in Vlaanderen, het nieuwe beslissingscentrum van het bedrijf. Voor Wallonië is dit onaanvaardbaar. De autoriteiten smeden een plan om een deel van de inkomsten te recupereren…

Gepubliceerd op 13 juni 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Wallonië wil belastingen op leasingwagens recupereren

Groot nieuws in de leasingwereld, die sterk ontwikkeld is in België, is de fusie tussen twee belangrijke spelers, namelijk het Franse ALD Automotive en het Nederlandse LeasePlan. De eerste neemt de tweede over voor een bedrag van 4 miljard euro. Deze overname brengt het nieuwe fusiebedrijf – dat NewALD heet – naar de top van de leasingmaatschappijen in ons land met een wagenpark van 180.000 voertuigen, waarvan 40.000 nieuwe per jaar. In de jaarlijkse verkoop vertegenwoordigt dit 10 procent van het totaal (en 26 procent van de Belgische leasingmarkt).Al deze auto’s zullen ingeschreven worden in Brussel, waar het nieuwe hoofdkantoor van het leasingbedrijf gevestigd wordt.

In Wallonië staan de autoriteiten zeer negatief tegenover deze fusie, aangezien Brussel de inschrijvingstaks en verkeersbelasting van deze auto’s zal innen, ook als die door Franstalige bestuurders gebruikt worden.

parlement

Verlies compenseren

Volgens de Waalse minister van Financiën Adrien Dolimont (MR) is dit een probleem voor de Waalse begroting. Hij schat het jaarlijkse verlies op ongeveer 30 miljoen euro. Dat is niet niks, zeker gezien de kritieke toestand van de Waalse begroting, met een schuld die de laatste jaren sterk gestegen is na de covidcrisis en de overstromingen.

Advertentie – lees hieronder verder

Voor de minister is het tijd om actie te ondernemen en deze wagens verplicht te laten inschrijven in het gewest waar ze effectief gebruikt worden, op zijn minst voor de wagens die toebehoren aan de overheidsdiensten. Een voorstel in die zin lag al op tafel en wordt wellicht versneld ingevoerd. Er wordt verwacht dat de Waalse regering zich ‘zeer binnenkort’ over de zaak buigt om het geld van deze inschrijvingen en verkeersbelastingen terug te geven aan Wallonië voor voertuigen die gebruikt worden door intercommunales, het gewest, de gemeenten, de kabinetten enzovoort.

iStock-1333544651

Trucje

In de praktijk is het niet zo ingewikkeld om de inkomsten te recupereren. Het zou volstaan om “de twee bovengenoemde belastingen te verwijderen uit de clausule voor het vaststellen van de huurprijzen”, verklaarde Adrien Dolimont aan de krant L’Avenir.

Als dit trucje werkt voor de auto’s die gebruikt worden door de publieke diensten en dergelijke, zal het gewest wellicht nog verder proberen te gaan om ook de belastingen van de 100.000 andere leasingwagens die rondrijden in Wallonië te recupereren. Als dit het geval zou zijn, schat de oppositie in het Waals Parlement dat dit jaarlijks 47 miljoen euro extra oplevert voor de Waalse begroting. Maar dit zou ook een akkoord met de andere gewesten vereisen. En dat is – laten we eerlijk zijn – hoogst onwaarschijnlijk want Brussel wil wellicht niet zomaar miljoenen afstaan, net als Vlaanderen, waar ook enkele leasingmaatschappijen gevestigd zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.