Wat kost het meeste in een auto?

Je zou denken dat de duurste onderdelen van een auto de meest zichtbare of centrale delen zijn, zoals de motor of het koetswerk. Toch zijn dat niet de duurste stukken. Tegenwoordig nemen de informaticatools het gros van het budget in.

Gepubliceerd op 31 januari 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Wat kost het meeste in een auto?

Vroeger waren de grootste kosten bij de ontwikkeling of productie van een auto de motor, de versnellingsbak of de boordplank (die laatste was specifiek voor elk model, wat vandaag niet meer noodzakelijk het geval is). Maar wat gisteren nog een wetmatigheid was, is dat vandaag niet meer.

Het is belangrijk om hierbij een onderscheid te maken tussen de ontwikkelings- en productiekosten enerzijds en de vervangingskosten anderzijds. Bij die laatste blijven de motor en transmissie inderdaad de duurste ‘operaties’, rekening houdend met de extra werkuren.

De vraag van de ontwikkelings- en productiekosten is nog altijd moeilijk te beantwoorden, maar de jongste jaren is er een duidelijk evolutie merkbaar, zo bericht de krant La Libre. Tegenwoordig zijn gadgets en uitrusting voor comfort of elektronica goed voor 30 tot 40 procent van de factuur voor een constructeur, terwijl de motor ‘maar’ 25 procent vertegenwoordigt, het onderstel 10 procent en het koetswerk 20 procent. Een grote verandering.

Elektrische auto verandert alles

Natuurlijk kunnen de kosten nog variëren naargelang de auto, afhankelijk van de grootte of de motor. Precies de overgang naar de elektrische auto roept vragen op, vooral door de aanwezigheid van de batterij die tegenwoordig het duurste onderdeel lijkt te zijn (naar schatting tussen 160 en 300 euro per kWh, afhankelijk van het merk).

Advertentie – lees hieronder verder

Toch werkt de batterij natuurlijk niet alleen. Het kost veel energie en tijd om de informaticatools te ontwikkelen die zorgen voor het beheer, het opladen of zelfs de (essentiële) koeling. Tegenwoordig draait de oorlog tussen de fabrikanten niet langer om de beste motor of de beste ophanging, maar vechten de merken om de beste programmeurs.

cout_voit

Deze situatie geldt nog meer voor de technologieën van morgen waarin fors geïnvesteerd wordt: intelligente interfaces, geavanceerde infotainmentsystemen en natuurlijk systemen voor autonoom rijden, wat de grootste uitdaging blijft voor de volgende twintig à dertig jaar. Autonoom rijden zal namelijk veel technologieën (sensoren, radars enzovoort) vergen, maar ook heel wat algoritmes en artificiële intelligentie om correct te functioneren.

pucesemi

De auto van de 21ste eeuw is dus enorm veranderd en zal dat ook blijven doen. Voor de constructeurs betekent dat een aanpassing van businessmodel, dat nu meer neigt naar de ontwikkeling van informatica in plaats van mechanica, wat in de ogen van de consument misschien niet vanzelfsprekend is. Gezien het huidige chiptekort is het wel duidelijk dat zo’n situatie zand in de machine kan strooien.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.754 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.