Lamborghini, Ferrari, Maserati hebben al aangegeven de (deels) elektrische toer op te gaan. Bij Porsche staan ze al een stap verder, want die constructeur heeft al een tijdje een EV in het gamma. Bovendien is die Taycan het best verkopende model en in België zelfs de derde populairste elektrische auto tout court in ons land. Maar of de Duitse fabrikant op relatief korte termijn effectief de stekker uit benzinemodellen gaat trekken, is nog een andere vraag.
Hoezo?
Porsche is naarstig bezig met de ontwikkeling van eFuel, een synthetische brandstof met een veel lagere milieu-impact dan benzine maar die geen aanpassingen aan bestaande benzinemotoren vereist. Dit wijst erop dat het merk de benzinemotor in leven wil houden, wat op zich geen verrassing mag heten. Het einde van zo’n aandrijving zou immers het einde van de befaamde boxermotor betekenen, en dan zou het meest iconische Porsche-model – de 911 – zijn eigenheid verliezen.
Dus…
Wellicht zal Porsche trachten om de 911 in zijn bekende vorm zo lang mogelijk in leven te houden, maar de oplages fel beperken om de CO2-uitstoot van zijn volledige vloot zo laag mogelijk te houden. Het gevolg daarvan zou zijn dat de 911 nog exclusiever en dus duurder wordt dan vandaag, en dus ook maar een piepklein deel van de totale Porsche-verkoop voor zijn rekening zal nemen. Dat eFuel een pak duurder wordt dan benzine, zou de klanten niet mogen deren aangezien zij toch al (erg) gefortuneerd zijn. Daarnaast heeft Bentley – die tot dezelfde groep behoort – aangegeven interesse te hebben in synthetische brandstoffen, dus het kan best zijn dat (nog) andere exclusieve merken het voorbeeld van Porsche zullen volgen om het traditionele, zeg maar bijna romantische aspect van sportwagens in leven te houden tot het écht niet anders meer kan, of zeg maar mag.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto TechArt
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be