Wegenwachters moeten steeds vaker uitrukken door veroudering wagenpark

Onze auto’s worden steeds ouder, en dat merken de pechverhelpers van Touring aan het aantal oproe-pen. De stijging is spectaculair.

Gepubliceerd op 18 februari 2025
Leestijd : 3 min
Wegenwachters moeten steeds vaker uitrukken door veroudering wagenpark

De Belg blijft steeds langer met zijn auto rijden, waardoor de gemiddelde leeftijd van ons rollend materieel stijgt. Daardoor krijgen ook steeds meer auto’s technische mankementen en pannes, wat pechverhelpingsdienst Touring ziet aan het aantal oproepen. Tussen 2022 en 2024 steeg dat met liefst een kwart.

Het gaat om een waaier aan problemen, onder andere aan de remmen of het koelsysteem. Opvallend is echter dat de twee meest voorkomende euvels niet noodzakelijk gerelateerd zijn aan de leeftijd van de auto.

Volgens Touring-woordvoerder Danny Smagghe blijven lekke banden bovenaan de ranglijst prijken, vaak veroorzaakt door te rijden met een te lage bandenspanning, of met versleten banden. “En dan is er de 12 volt-batterij, waarbij we zien dat die soms al na 5 jaar voor de eerste keer hulp nodig heeft om op te kunnen laden”, aldus Smagghe. In dat geval is er een booster nodig om de lege batterij te reanimeren.

Problemen met de batterij

Verrassend genoeg is de 12 volt-batterij ook in hybride en elektrische auto’s, die een hoogspanningsaccu aan boord hebben, vaak de bron van problemen. Het wordt weleens vergeten, maar net als bij een klassieke auto met enkel een verbrandingsmotor kan deze slijten, waardoor vooral bij koude temperaturen het starten niet meer lukt. De aanwezigheid in de auto van een hoogvoltaccu met een veelvoud aan energiecapaciteit verandert daar niets aan.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens Touring verviervoudigde het aantal pannes aan de 12V-batterij bij hybrides en EV’s. Daarbij moeten we wel rekening houden met de tendens dat bestuurders van dit soort auto’s minder gemakkelijk zelf een poging zullen doen om in te grijpen, bijvoorbeeld met startkabels. Dit uit angst of onwetendheid over de complexe technologie van hun auto.

Touring ziet ook dat dit soort auto’s een steeds groter percentage uitmaakt van het aantal dossiers. Daarbij maken we de kanttekening dat (semi-)elektrische wagens sowieso populairder worden in België, en dat het dus logisch is dat deze vaker voorkomen in de pechstatistieken. Vele daarvan zijn bovendien bedrijfswagens en komen dus standaard met een contract met een pechverhelpingsdienst, waarbij het aannemelijk is dat de gebruiker er sneller gebruik van zal maken.

The_Motor_Ombudsman_expands_the_coverage_of_its_Service_and_Repair_Code_to_mobile_mechanics

Auto’s worden gemiddeld ouder

Anderzijds zet de aangehaalde veroudering van het Belgische wagenpark zich duidelijk door. De gemiddelde leeftijd van een auto in ons land nadert de 10 jaar, waardoor mankementen talrijker worden.

Dat heeft te maken met het fors duurder geworden aanbod van de autobouwers, onder andere door de gestegen grondstof- en energieprijzen. In België zorgt de indexering er weliswaar voor dat de lonen mee stijgen, maar het heeft er de afgelopen jaren niettemin duidelijk voor gezorgd dat particuliere kopers de vinger op de knip houden. Ook de complexiteit van het aanbod doet consumenten aarzelen, met een veelvoud aan aandrijvingsvormen, vergeleken met begin deze eeuw.

Het fenomeen doet zich voor in heel Europa. Volgens de jongste cijfers van de Europese sectorfederatie ACEA zijn auto’s in Europa vandaag gemiddeld 12,3 jaar oud, wat meer is dan het Belgische gemiddelde. Het lang met het modernste wagenpark is Luxemburg, met 7,9 jaar, terwijl aan de andere kant Griekenland eruit springt, met liefst 17,3 jaar.

Op zoek naar personeel

De toename van het aantal interventies bij Touring heeft ook te maken met het hogere aantal abonnementen. Daardoor kampt de pechverhelpingsdienst doorlopend met een aantal openstaande vacatures, momenteel een tiental. Net als bij vele werkgevers in het ook voor hen geen sinecure om voldoende technisch geschoold personeel te vinden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist
Gocar marketplace
50.666 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.666 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.