Automarkt

Weldra een tekort aan Adblue ?

In slechts een paar jaar tijd is Adblue uitgegroeid tot een essentieel additief voor de goede werking van alle moderne dieselmotoren, omdat deze stof de katalytische reductie van de befaamde NOx mogelijk maakt. Vandaag luidt de industrie echter de noodklok: het risico op een tekort is zeer reëel met een mogelijke kettingreactie tot gevolg.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 12 nov. 2021 | Leestijd: 3 min

Adblue is een stof die in een paar jaar tijd centraal is komen te staan in de werking van de meeste dieselmotoren. Dit additief, dat de katalytische reductie van NOx mogelijk maakt (de schadelijke stikstofoxiden die verantwoordelijk zijn voor een deel van de luchtvervuiling en die veel ademhalingsproblemen veroorzaken), wordt al heel lang gebruikt in de transportsector, maar dook veel recenter op in de markt voor dieselpersonenwagens (Euro 6-norm in 2015).

Concreet bestaat de katalytische reductie uit het injecteren van ammoniak in de uitlaat. Toch wordt de ammoniak niet direct geïnjecteerd maar wel Adblue, een oplossing die bestaat uit 67,5% water en 32,5% ureum. Het is de combinatie van deze twee elementen met de warmte van de uitlaat die de ammoniak zal produceren en de verwachte reactie met de NOx, die vervolgens zal worden omgezet (of gereduceerd) in waterdamp en stikstof, twee stoffen die onschadelijk zijn voor het milieu.

Advertentie – lees hieronder verder

Naar een tekort?

Nu trekt de transportwereld aan de alarmbel omdat er een tekort aan Adblue dreigt. Sterker nog, met de stijgende grondstofprijzen wordt de hele toeleveringsketen ondermijnd. Vooral de stijging van de prijs van aardgas (en methaan) die wordt gebruikt om Adblue te maken, vormt het probleem. Deze moeilijke situatie zou de drie belangrijkste Adblue-fabrikanten in Europa treffen: het Slowaakse Duslo, het Italiaanse Yara en het Duitse SKW Piesteritz. In Spanje moest een fabriek zelfs de deuren sluiten vanwege de hoge gasprijzen en stroomonderbrekingen.

In Duitsland, de economische long van Europa, wordt het risico van tekorten zeer serieus genomen door de sector. En met een goede reden: zonder Adblue kunnen vrachtwagens niet meer rijden als de tank leeg is. Dit zou een catastrofale kettingreactie betekenen met materialen en producten die niet meer geleverd zouden worden.

Dit zou de ellende van de transportsector, die nu al kampt met een tekort aan chauffeurs, maar ook met de stijging van de brandstofprijzen, nog verergeren. En natuurlijk, als er een tekort zou zijn, zou dat meer dan enkel de transportsector door elkaar schudden. Wellicht zouden dan ook de particuliere dieselauto’s niet meer kunnen rijden. Wordt vervolgd!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon