Autotests

TEST Citroën C3 Aircross Grip Control: Voor alle seizoenen

Zoals heel wat van zijn concurrenten uit het B-segment moet ook de Citroën C3 Aircross het zonder vierwielaandrijving stellen, maar hij is wel beschikbaar met Grip Control. Vraag is of dit systeem ook een volwaardig alternatief is voor vierwielaandrijving?

Gert Verhoeven | Gepubliceerd op 20 apr. 2018 | Leestijd: 4 min

Toen we deze C3 in de Franse Alpen gingen testen, had het de dagen voordien flink gesneeuwd, waardoor we ideale testomstandigheden hadden om deze fameuze Grip Control grondig aan de tand te voelen. Deze aandrijfmethode bestaat al op andere modellen van de PSA-groep. Grip Control is een elektronische regeling van het motorkoppel dat naar de vooras wordt gestuurd en het grijpt in op de tractiecontrole zodat de aandrijving wordt afgestemd op het terrein en de rijomstandigheden. Via een draaiknop op het dashboard kan de bestuurder de ondergrond instellen (sneeuw, slijk of zand) en de elektronica doet de rest.

Advertentie – lees hieronder verder

Sneeuwcircuit

Tijdens onze kennismaking was ook een test op het sneeuwcircuit van Tignes voorzien. Dit bleek de ideale gelegenheid om de efficiëntie van de Grip Control ontdekken. Wanneer je het gaspedaal vloerde op een besneeuwde ondergrond, ervoer je duidelijk koppelreacties, maar je voelde ook dat de auto erg efficiënt op zoek ging naar tractie. Het spreekt voor zich dat de Citroën voor deze oefening werd geholpen door uitstekende winterbanden. Dit bleek een belangrijk element, want we mochten ter vergelijk ook rijden met een Peugeot 4008 mét vierwielaandrijving en zomerbanden en we reden eveneens met een C3 Aircross, voorzien van zomerrubber. De acceleratietest sprak boekdelen!

Op de openbare weg, bij normale rijomstandigheden, gedroeg de Citroën zich altijd stabiel en we konden de aandrijving nooit betrappen op doorslippende wielen. Zelfs niet wanneer we herhaaldelijk wilden vertrekken op een ondergrond van aangereden sneeuw. Het Grip Control systeem werd bovendien gelinkt aan een afdaal-assistent die steile afdalingen steevast tot een goed eind bracht. Laat ons wel wezen, op momenten dat de vooras alle grip verloor, kon het systeem niet op tegen de voordelen die een volwaardig 4×4-systeem zou bieden.

Besluit

Grip Control volstaat ruimschoots in de meeste rijomstandigheden, vooral in onze contreien waar het slechts enkele dagen op een jaar wintert.

+

Bijzonder efficiënt

Uitstekende combinatie van motor en versnellingsbak

Ruimte binnenin

Design

Kwaliteit van bepaalde afwerkingsmaterialen

 

Citroën C3 Aircross 1.2 THP 110 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc; 110pk bij 5.500tr/min; 205Nm bij 1.500tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : 6-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.150/1.740/1.600

Leeggewicht (kg) : 1.203

Koffervolume (l) : 410

Tankinhoud (l) : 45

0 – 100 km/u (sec.) : 10,6

Prijs : € 20.373 BTWi

Vermogen : 110 pk

Topsnelheid : 183 km/u

Opg. gem. verbruik : 5,5 l/100km

CO2 : 124 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon