Toen we deze C3 in de Franse Alpen gingen testen, had het de dagen voordien flink gesneeuwd, waardoor we ideale testomstandigheden hadden om deze fameuze Grip Control grondig aan de tand te voelen. Deze aandrijfmethode bestaat al op andere modellen van de PSA-groep. Grip Control is een elektronische regeling van het motorkoppel dat naar de vooras wordt gestuurd en het grijpt in op de tractiecontrole zodat de aandrijving wordt afgestemd op het terrein en de rijomstandigheden. Via een draaiknop op het dashboard kan de bestuurder de ondergrond instellen (sneeuw, slijk of zand) en de elektronica doet de rest.
Sneeuwcircuit
Tijdens onze kennismaking was ook een test op het sneeuwcircuit van Tignes voorzien. Dit bleek de ideale gelegenheid om de efficiëntie van de Grip Control ontdekken. Wanneer je het gaspedaal vloerde op een besneeuwde ondergrond, ervoer je duidelijk koppelreacties, maar je voelde ook dat de auto erg efficiënt op zoek ging naar tractie. Het spreekt voor zich dat de Citroën voor deze oefening werd geholpen door uitstekende winterbanden. Dit bleek een belangrijk element, want we mochten ter vergelijk ook rijden met een Peugeot 4008 mét vierwielaandrijving en zomerbanden en we reden eveneens met een C3 Aircross, voorzien van zomerrubber. De acceleratietest sprak boekdelen!
Op de openbare weg, bij normale rijomstandigheden, gedroeg de Citroën zich altijd stabiel en we konden de aandrijving nooit betrappen op doorslippende wielen. Zelfs niet wanneer we herhaaldelijk wilden vertrekken op een ondergrond van aangereden sneeuw. Het Grip Control systeem werd bovendien gelinkt aan een afdaal-assistent die steile afdalingen steevast tot een goed eind bracht. Laat ons wel wezen, op momenten dat de vooras alle grip verloor, kon het systeem niet op tegen de voordelen die een volwaardig 4×4-systeem zou bieden.
Advertentie – lees hieronder verder
Besluit
Grip Control volstaat ruimschoots in de meeste rijomstandigheden, vooral in onze contreien waar het slechts enkele dagen op een jaar wintert.
+
Bijzonder efficiënt
Uitstekende combinatie van motor en versnellingsbak
Ruimte binnenin
Design
–
Kwaliteit van bepaalde afwerkingsmaterialen
Citroën C3 Aircross 1.2 THP 110 in cijfers
Motor : 3-cilinder turbobenzine, 1.199cc; 110pk bij 5.500tr/min; 205Nm bij 1.500tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : 6-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.150/1.740/1.600
Leeggewicht (kg) : 1.203
Koffervolume (l) : 410
Tankinhoud (l) : 45
0 – 100 km/u (sec.) : 10,6
Prijs : € 20.373 BTWi
Vermogen : 110 pk
Topsnelheid : 183 km/u
Opg. gem. verbruik : 5,5 l/100km
CO2 : 124 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be