TEST Mazda MX5 Cup: een makkie!

De vierde generatie van de succesvolle roadster verzekert een enorm rijplezier op de weg. Maar wat als hij nog wat lichter werd en op een circuit wordt losgelaten?

Alvorens iets over deze racewagen te vertellen, hebben we meteen al goed nieuws voor de lezers. Ook jullie kunnen hem testen ! Op een simulator, maar ook in het echt via de actie Mazda Friends of MX-5, waarover je meer informatie op de website van het merk vindt ! Jullie zitten waarschijnlijk nu al met de kriebels, zodat we graag onze eerste indruk van deze bolide met jullie delen.

Het seriemodel van de Mazda MX-5 levert al een uitstekende basis voor een racewagen. Met een gewicht van amper één ton is het niet nodig om een pk-zwangere krachtbron op de vooras te plaatsen om fun te beleven. Daarom doet de MX-5 Cup gewoon beroep op de standaard 2.0 Skyactiv-G, die de technici lichtjes onder handen namen om een betere koeling te bekomen. Die vierpitter produceert nog steeds 160 pk. Misschien zelfs iets meer met de sportuitlaat, die door zijn ruige sound meteen de aandacht trekt.

Op circuit moet je natuurlijk ook goede remmen hebben en daarvoor heeft Mazda vertrouwen in de bestaande reminstallatie, aangezien die amper verschilt van de straatversie. Ze werd samen met Brembo ontwikkeld en ook het ABS functioneert voortreffelijk. Tenslotte werden op technisch vlak enkel de dempers herwerkt om een nog beter rijgedrag te bekomen. De voornaamste doelstelling ? De koetswerkbeweging beperken, die vreemd genoeg voor fun zorgen op de weg, omdat je zo de wagen voelt leven ! Genoeg geluld, hoe doet de MX-5 Cup het op circuit ?

Vertrouwd gevoel

De MX-5-eigenaar zal een vertrouwd gevoel krijgen aan boord van de racewagen. Uiteraard werd alle overbodig materiaal uit de cockpit verwijderd om overtollig gewicht te elimineren, maar de centrale tunnel werd behouden, net als de uitstekende bediening van de versnellingsbak. Achter het racestuurwiel met Mazda-logo bevinden zich de gebruikelijke tellers waaraan een digitaal display werd toegevoegd. Hiermee weet je onmiddellijk in welke versnelling je zit en de diodes evolueren ook van groen naar rood om aan te geven wanneer het tijd is een hogere gang in te leggen. Het moeilijkste is eigenlijk aan boord te klauteren tussen de buizen van de rolkooi om je te installeren in de kuipstoel die nog lager is geplaatst dan in de standaard MX-5. Dan merk je wellicht ook dat de pedalen ongewijzigd bleven. Nog even het harnas vastklikken en weg zijn we!

Graag wat meer pk’s

Zelfs onder de helm hoor je de viriele sound van de uitlaat overduidelijk. En dat zet uiteraard aan tot racen! Dankzij de vlotte bediening van de versnellingsbak verloopt het schakelwerk als een fluitje van een cent, maar al gauw merk je dat de verhoudingen toch net iets te lang zijn voor circuitgebruik. In de eerste, snelle bochten voelen we dat het onderstel oerdegelijk is. De ingenieurs gaven toe met plezier aan de afstelling te hebben gewerkt en het resultaat is inderdaad subliem. Ook de stijfheid is prima. En met slicks verandert het plaatje helemaal. De grip is echt verbluffend!

Om efficiënt te rijden met de “kleine” motor moet je dus de snelheid erin houden in alle bochten door laat en zo weinig mogelijk te remmen. Dat lukt prima, wat ook al ga je stevig in de ankers, nooit komt het ABS hinderlijk tussen beide. Wel word je gewaar dat deze auto best wat meer pk’s aankan… Een tip voor tuners: geef ons een sein wanneer jullie een 300-tal paardjes uit deze motor gepuurd hebben!




Mazda MX5 Cup in enkele cijfers

Motor : 4 cilinders, 1.998cc; 160pk bij 6.000tr/min; 200Nm bij 4.600tr/min.

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : manueel, 6 versnellingen

Leeggewicht (kg) : 1000

Topsnelheid : 214km/u

0 - 100km/u (sec.) : 7,3