TEST Abarth 595 Esseesse: Duivels!

Met de 595 Esseesse viert Abarth zijn 70ste verjaardag. Het gaat dan ook om de krachtigste versie uit het assortiment. Maar wat is er zo bijzonder aan aan deze kleine maar gespierde Italiaan?

7 / 10
Gepubliceerd op 12 juli 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Abarth 595 Esseesse: Duivels!

Onder de piepkleine motorkap van de 595 Esseesse ligt de 180 pk sterke 1,4-liter turbomotor die we al kennen uit de Competizione. Hem langs de buitenkant herkennen, doe je aan de specifieke tinten voor de velgen en het koetswerk, en aan het standaard gemonteerde Akrapovic-uitlaatsysteem. In het passagierscompartiment zijn het dan weer de prachtige Sabelt-kuipjes met carbonsteunen die met alle aandacht gaan lopen.

abarth_595_esseesse_80

Eigen willetje

In de heuvels van Turijn is het wegdek niet altijd perfect en verre van ideaal om deze kleine Abarth compleet los te doen gaan. Zijn stugge ophanging (van Koni) absorbeert oneffenheden slecht, wat uiteraard te verwachten was, en dus is de rit beenhard. Komt daarbij dat je het stuur onderweg steeds goed meester moet blijven om het traject aan te kunnen houden. Dit karretje heeft een eigen willetje, wat hem natuurlijk ook leuk maakt voor liefhebbers van het genre.

abarth_595_esseesse_28

Advertentie – lees hieronder verder

Onderstuur is fel aanwezig als je de bochten niet goed aansnijdt, al blijft de achterkant van de 595 Esseesse gelukkig als het ware aan de grond gelijmd dankzij de zeer efficiënte Pirelli P Zero Nero-banden. En ook de Brembo-remmen doen hun werk uitstekend. Deze Italiaan rijdt op zijn best als het tempo wordt opgevoerd, maar comfort? Zeker niet van dromen…

Conclusie

Deze vierde versie van de 595 is gereserveerd voor puristen. Hij is in één woord ‘compromisloos’, al rekenen we ‘duivels’ ook goed.

abarth_595_esseesse_60

De 595 Esseesse in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.368 cc; 180 pk bij 5.500 tpm; 250 Nm bij 3.000 tpm.

Aandrijving: voorwielaandrijving

Versnellingsbak: handgeschakelde 5-bak

L/b/h (mm): 3.660/1.485/1.627

Leeggewicht (kg): 1,045

Koffervolume (l): 185

Tankinhoud (l) : 35

0-100 km/u (sec): 6,7

Prijs: € 27.990 BTWi

Vermogen: 180 pk

Topsnelheid: 225 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,8 l/100 km

CO2: 155 g/km

Voor
  • Geslaagde look
  • Levendig weggedrag
  • Behoud van de zitjes
Cons
  • Zitpositie
  • Onderstuurd

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Abarth voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

Deze week 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.