Onder de piepkleine motorkap van de 595 Esseesse ligt de 180 pk sterke 1,4-liter turbomotor die we al kennen uit de Competizione. Hem langs de buitenkant herkennen, doe je aan de specifieke tinten voor de velgen en het koetswerk, en aan het standaard gemonteerde Akrapovic-uitlaatsysteem. In het passagierscompartiment zijn het dan weer de prachtige Sabelt-kuipjes met carbonsteunen die met alle aandacht gaan lopen.
Eigen willetje
In de heuvels van Turijn is het wegdek niet altijd perfect en verre van ideaal om deze kleine Abarth compleet los te doen gaan. Zijn stugge ophanging (van Koni) absorbeert oneffenheden slecht, wat uiteraard te verwachten was, en dus is de rit beenhard. Komt daarbij dat je het stuur onderweg steeds goed meester moet blijven om het traject aan te kunnen houden. Dit karretje heeft een eigen willetje, wat hem natuurlijk ook leuk maakt voor liefhebbers van het genre.
Advertentie – lees hieronder verder
Onderstuur is fel aanwezig als je de bochten niet goed aansnijdt, al blijft de achterkant van de 595 Esseesse gelukkig als het ware aan de grond gelijmd dankzij de zeer efficiënte Pirelli P Zero Nero-banden. En ook de Brembo-remmen doen hun werk uitstekend. Deze Italiaan rijdt op zijn best als het tempo wordt opgevoerd, maar comfort? Zeker niet van dromen…
Conclusie
Deze vierde versie van de 595 is gereserveerd voor puristen. Hij is in één woord ‘compromisloos’, al rekenen we ‘duivels’ ook goed.
De 595 Esseesse in cijfers
Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.368 cc; 180 pk bij 5.500 tpm; 250 Nm bij 3.000 tpm.
Aandrijving: voorwielaandrijving
Versnellingsbak: handgeschakelde 5-bak
L/b/h (mm): 3.660/1.485/1.627
Leeggewicht (kg): 1,045
Koffervolume (l): 185
Tankinhoud (l) : 35
0-100 km/u (sec): 6,7
Prijs: € 27.990 BTWi
Vermogen: 180 pk
Topsnelheid: 225 km/u
Opg. gem. verbruik: 6,8 l/100 km
CO2: 155 g/km
- Geslaagde look
- Levendig weggedrag
- Behoud van de zitjes
- Zitpositie
- Onderstuurd
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be