TEST Audi A4: Een beetje elektrisch

Samen met de BMW 3 Reeks en de C-Klasse van Mercedes vormt de Audi A4 de “heilige drievuldigheid” wat ruime middenklassers in het premiumsegment betreft. De huidige lichting gaat van die A4 gaat intussen 4 jaar mee, wat het merk aanzette tot enkele opfrissingswerken. Eens kijken wat er veranderd is…

TEST Audi A4: Een beetje elektrisch

Op gebied van design wegen de wijzigingen zwaarder door dan gebruikelijk: het radiatorrooster van de A4 is breder en vlakker geworden en de nieuwe, horizontale lijnen benadrukken de breedte zowel voor als achteraan. Bovendien is de A4 nu standaard uitgerust met LED-koplampen.

Aan boord is de A4 zowel elegant en functioneel. In het midden van het dashboard bevindt zich een nieuw touchscreen, iets naar de bestuurder gericht, en het nieuwe, ultrageconnecteerde MMI-systeem dat voor een tablet-achtige bedieningservaring zorgt. Jammer vinden we dat de draaiknop van de MMI verdwenen is: je kan dus alleen nog maar met de vingertoppen werken.

TEST BMW 320d: nog steeds de referentie?

Lichte hybridisatie

De Audi A4 kan je bestellen met een van zes turbomotoren (150 tot 347 pk) en binnen enkele weken komen daar nog twee mogelijkheden bij (30 TDI met 136 pk en 35 TDI met 163 pk). Vijf van deze motoren zijn voorzien van een licht hybridisatiesysteem van 12 volt, of zelfs van 48 volt voor de krachtige S4, tegenwoordig een 347 pk sterke diesel. Bij laatstgenoemde werkt dit systeem vooral om de prestaties te verhogen, bij de rest dient de lichte hybridisatie vooral om minder te verbruiken. Audi kondigt wat dat betreft een gemiddelde winst van 0,3l/100km aan, wat misschien weinig lijkt, maar we moeten toegeven dat de dieselblokken die we al getest hebben opmerkelijk zuinig zijn, zoals de 35 TDI bijvoorbeeld. Wie daar normaal mee rijdt, zal zelden meer dan 5l/100km verbruiken. Dit maakt het dubbel jammer dat onze autoriteiten de jacht op dieselwagens geopend hebben. Auto’s met een zelfontbrander drinken immers steeds minder diesel en stoten dus ook alsmaar minder CO2 en roetdeeltjes uit.

De wegligging dan? Geen verrassingen. Opnieuw waarderen we de kwaliteiten van zijn chassis – neutraal en welwillend – en het lijkt zelfs alsof de besturing beter gekalibreerd is dan bij de vorige versies. Tot slot filtert deze Audi oneffenheden in het wegdek uitstekend en blijft hij dus ten alle tijde comfortabel.

Conclusie

Dat premiumberlines het goed doen in ons land, is grotendeels te danken aan bedrijven. Deze “nieuwe” A4 ontbreekt het in ieder geval niet aan middelen om de winkel draaiende te houden…

De A4 35 TDI 163 pk in cijfers

Motor: 4 cil. turbodiesel, 1.968cc; 163 pk bij 3.250 tpm; 370Nm bij 1.500 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: DSG 7

L/b/h (mm): 4.762/1.845/1.431

Leeggewicht (kg): 1.570

Koffervolume (l): 495 – 1.152

Tankinhoud (l): 54

0-100 km/h (sec.) : 8.2

Prijs: € 40.200 BTWi

Vermogen: 163 pk

Topsnelheid: 210 km/u

Opg. gem. verbruik: 3,9 l/100km

CO2: 101 g/km