TEST Audi Q3: het lijkt niet veel…

Er is iets aan de hand bij Audi. Alsof het merk wil uitbreken, wil bewijzen aan de wereld dat het aan het evolueren is. Wij bekijken het alvast positief!

8 / 10
Gepubliceerd op 1 oktober 2018
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Audi Q3: het lijkt niet veel…

Het is niet omdat automodellen elkaar tegenwoordig zo snel afwisselen, dat we er niet even bij moeten stilstaan: het gaat hier niet om een facelift maar om een compleet nieuwe generatie Q3, de tweede intussen. Zijn meer dan ooit strakke design liegt dus niet: er heeft zich een échte evolutie plaatsgevonden, geen eenvoudige update.

Toegegeven, op esthetisch vlak spreken we over een evolutie “op zijn Audi’s” maar het zou een teken van slechte smaak zijn als we het merk niet zouden feliciteren voor het feit dat ze deze keer een designer-Q3 de naam waardig hebben ontwikkeld. Dus bij deze. En da’s nog maar het begin, hopen we. Hun nieuwe tekentaal kwam in 2016 op straat met de Q2 en werd later bevestigd met het ontwerp van de A1 Sportback. En nu mocht de nieuwe Q3 uit zijn schelp kruipen: een veel scherper gelijnde cross-over dan de vorige generatie, met meer karakter maar zonder extravagant te zijn. Bij Audi moet je karakter trouwens altijd vanuit een bepaald perspectief bekijken…

q3-2019-4

Mooie omgeving

Binnenin heeft het designteam alvast goed werk afgeleverd. De boordplank is mooi, minimalistisch en goed afgewerkt. We moeten spontaan aan sculpturen en architectuur denken. Hoe de oppervlaktes elkaar afwisselen, hoe de randen rond de ventilatiemonden gevormd zijn, met de blik op de strook Alcantara die het bovenste van het onderste deel scheidt… Zelfs de behuizing van het aanraakscherm met MMI is fijn om naar te kijken. Een traktatie op de zintuigen, die nieuwe Q3.

Advertentie – lees hieronder verder

q3-2019-5

Bovendien lijkt deze tweede generatie ruimer dan de eerste. Polyvalenter ook, met een verschuifbare achterbank om extra plaats vrij te maken voor twee volwassen passagiers (de middelste plaats op de achterbank is geen ‘echt’ zitje) en een grotere koffer, waarvan het laadvolume steeg van 530 naar 675 liter en dit zonder de achterbank neer te klappen.

q3-2019-7

Geen puntjes van kritiek? Laat ons zeggen dat Audi-klanten “van vroeger” de keuze voor hard plastic voor bijvoorbeeld de deurgrepen waarschijnlijk niet zullen smaken. Al de rest zal dit als detailkritiek beschouwen.

De slogan respecteren

Gelukkig staat de nieuwe Q3 op het technologisch niveau helemaal op punt: het merk moet immers trouw blijven aan zijn slogan “Voorsprong door techniek”. De volledige lijst gaan we niet afgaan. In een notendop: het 100% digitale dashboard (met een 12″ scherm) is standaard en we halen ook de intelligente cruise control, de actieve rijstrookcontrole, de 360°-camera’s, de via de Active Drive instelbare ophanging, de vereenvoudigde spraakcommando’s en de intelligente Matrix LED-koplampen met slimme grootlichten aan… Zoals je kan zien, wil de Q3 zich profileren als de te kloppen standaard binnen zijn segment.

q3-2019-6

Post-dieselgate

Bij zijn lancering in oktober (bij de dealers vanaf november met de eerste leveringen in december) zal de Q3 beschikbaar zijn met vier TFSI-benzinemotoren en een enkele TDI. Vergeef ons dat we niet de exacte typeaanduidingen voor deze motoren opsommen; ze zijn een mooi voorbeeld van wat er gebeurt als je sommige “denkers” te veel vrijheid geeft.

Alle motoren tellen vier cilinders: er is de 1.5 TFSI met 150 pk, de 2.0 TFSI met 190 of 230 pk en de 2.0 TDI – die enige diesel – met 150 pk. Later zullen er nog motoren bij het aanbod worden gevoegd, waaronder een extra TDI begin 2019. De 150 pk-modellen worden standaard geleverd met voorwielaandrijving, quattro-vierwielaandrijving is beschikbaar op de TDI en is standaard op alle 2.0 TFSI-modellen. Elke Q3 beschikt over een S Tronic 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, met uitzondering van de voorwielaangedreven diesel die zijn carrière met een manuele 6-bak begint.

q3-2019-2

Voor de volledigheid hebben we meteen alle versies uitgeprobeerd. En wat blijkt? Dat dieselgate serieuze sporen heeft nagelaten. TDI’s die volop uitbreken vanaf 1.500 tr/min of zelfs minder? Da’s verleden tijd. Tegenwoordig heeft dat gebrek aan punch bij lage toeren zelfs niets meer met diesel te maken. Bij geen enkele motorvarianten, TDI of TFSI, valt er wat te beleven onder 2.000 tr/min. We wijzen met de vinger naar de streeds strenger wordende emissienormen. Wil je van acceleraties kunnen genieten die de moeite waard zijn, moet je sowieso opteren voor de 230 pk sterke 2.0 TFSI die 350 Nm koppel vanaf 1.500 toeren beschikbaar maakt. Anderzijds heeft de groene denkwijze voor de overige motoren wel resultaat opgeleverd: voor de TFSI met 150 pk noteerden we een testverbruik van 6,5 l/100 km en met de TDI wisten we ook ruim onder de 6 liter te blijven.

Nauwkeurig

Audi wil niet langer lezen dat zijn modellen onderstuurd zijn en dat ze over een saai weggedrag beschikken. Dus werden we uitgenodigd om de nieuwe Q3 uit te proberen in de Italiaanse bergen van Zuid-Tirol. Op die kronkelige baantjes bleven de voorwielen nauwkeurig aan het asfalt gelijmd en om hem echt het vuur aan de schenen te leggen, moet je als chauffeur zelf in de fout gaan. Bovendien filtert de Q3 oneffenheden als geen ander. Kortom, de ideale compacte SUV voor de gemiddelde chauffeur die soms door de modder wil ploeteren en een potentiële keuze voor liefhebbers van autorijden die wat hoger willen zitten.

Conclusie

In een segment waar geen van zijn concurrenten in het bijzonder uitblinkt op het gebied van rijplezier, moet de Q3 voor niemand onderdoen. Bovendien is het een van de interessantste opties vanuit esthetisch oogpunt. Blijf zo voortdoen, Audi!

q3-2019-3

De Q3 35 TFSI in cijfers

Motor: 4 turbocilinders, benzine, 1.498cc, 150 pk van 5.000 tot 6.000 tpm, 250Nm van 1.500 tot 3.500 tpm

Aandrijving: voorwielen

Transmissie: handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen

L/l/h (mm): 4.485/1.849/1.585

Leeggewicht (kg): NB

Koffervolume (l): 530 – 1.525

Tankinhoud (l): NB

0 tot 100 km/u (sec.) : 9.2

Prijs: € 32.500 incl. BTW

Vermogen: 150 pk

V-max : 207 km/u

Gemengd verbruik: NB

Andere motoren

40 TFSI: 190 pk; 220 km/u

45 TFSI: 230 pk; 233 km/h

35 TDI: 150 pk; 207 km/u

35 TDI Quattro: 150 pk; 211 km/u

Voor
  • Evolutie van interieur- en exterieurontwerp
  • Premium comfort
  • Geavanceerde technologie
  • Weggedrag
Cons
  • Holle motoren bij 2.000 tpm
  • Terugkeer van harde kunststoffen
  • Optiebeleid

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.