TEST Audi S3 prototype: Speelse(re) quattro

Een maand voor de officiële presentatie van de Audi A3 in Genève konden we zijn gedragingen al ontdekken op de prachtige wegen van São Miguel, in de Azoren.

TEST Audi S3 prototype: Speelse(re) quattro

“De Audi S3 zal niet worden onthuld op het Autosalon van Genève, maar we wilden naast de kwaliteiten van het nieuwe dempingssysteem het dynamische potentieel van ons quattro-systeem demonstreren, dat niet alleen op de S3 zal worden gemonteerd (maar ook op andere TDI- en TSFI-versies van de A3, nvdr). “Zo hebben de vertegenwoordigers van het merk met de ringen ons deze test “verkocht” op het Portugese eiland São Miguel, dat tot de Azoren-archipel behoort. De adaptieve Magnetic Ride-ophanging werd vervangen door de bekende DCC (Dynamic Chassis Control) van de Volkswagen Groep. Waarom? Omdat dit systeem het mogelijk maakt om de demping nauwkeuriger te regelen en dus comfortabeler te maken dan de Magnetic Rides die oorspronkelijk op de TT en de R8 zaten en die duidelijk gericht zijn op dynamisch rijden.

18 of 19″: comfort of prestaties

De demping van elk wiel wordt afzonderlijk aangepast aan de gereden snelheid, maar ook aan de gekozen rijmodus (Efficiënt, Comfort, Auto, Dynamisch of Individueel). We zitten goed geïnstalleerd aan boord van deze toekomstige S3 uitgerust met 19-inch wielen (ze zullen optioneel zijn, maar deze velgen zijn uitgerust met de meest “high-performance” banden, werd ons verteld), en het compromis tussen comfort en dynamiek is best overtuigend.  De “Auto”-modus doet het uitstekend, terwijl de “Comfort”-modus de vering harder laat werken: ideaal op kasseien, maar te vermijden als je veringen die veel pompen niet op prijs stelt (golfeffect). Tot slot maakt de “Dynamic”-modus alles steviger zonder onaangenaam te zijn, zelfs voor de passagiers achteraan. Maar zoals steeds, voor zij die het graag comfortabel hebben, raden we 18-inch wielen aan eens de S3 in de verkoop gaat, waarschijnlijk in de zomer van 2020.

Een (iets) speelsere transmissie

Denk nu ook niet dat de A3 zich in Citroën-vaarwater bevindt, want dat is allerminst het geval. Het comfortgehalte “in Duitse stijl” blijft “gecontroleerd”, zodat de dynamische kant op elk moment naar voren kan komen. Daarom is de quattro-vierwielaandrijving speelser ingesteld dan in het verleden. Concreet: de nieuwe S3 kan voortaan tot 100% van het beschikbare koppel naar de achteras sturen, afhankelijk van de omstandigheden. Dit maakt het gemakkelijker om bochten aan te snijden en het onderstuurde karakter van de oude S3 te ontlopen. Al bij al maakt de A3, na kennis te hebben gemaakt met dit gecamoufleerde model op de kronkelige en drassige wegen van São Miguel, meer indruk dan vroeger op het gebied van rijgedrag. Maar er zijn ook mindere kanten…

Reactiviteit van de versnellingsbak: kan beter…

We hebben het al aangehaald in andere tests met een DSG-automaat. Akkoord, we hebben het hier over een S-Tronic, maar het het resultaat is min of meer hetzelfde. Sinds de omschakeling naar WLTP-standaarden hebben we echt de indruk dat de automatische versnellingsbakken van de VW-groep luier zijn dan voorheen: het reactievermogen tijdens de acceleratie is niet optimaal in de normale modus. en het is beter om te kiezen voor de sportmodus of om de aan het stuurwiel gemonteerde peddelschakelaars te gebruiken. Dit geldt dus ook voor de 2.0 TFSI van de S3, waarvan het vermogen nog moet worden aangekondigd (sommigen zeggen ongeveer 330 pk, wat naar onze mening een beetje “optimistisch” is, dus laten we rekenen op 310), die minder agressief lijkt dan vroeger. Gelukkig klinkt hij zeer goed, vooral in ‘Sport’.

Conclusie

De ontdekking van deze S3 heeft ervoor gezorgd dat we achter het stuur van modellen met een grotere oplage willen kruipen, wat een goede zaak is. Nochtans weten we maar al te goed dat het marktaandeel van de verkochte A3’s met quattro-transmissie in ons land erg klein is/zal zijn…