AUTOTEST : Maserati staat weer op de rails

Sinds de lancering van de Ghibli en de komst van dieselmotorisaties in het gamma lijkt de constructeur uit Modena herboren. We stellen ook vast dat de winst die men maakt omwille van de uitstekende verkoopsresultaten keurig wordt geherïnvesteerd in de producten. Enkel zo kan men het kwaliteitsniveau opkrikken !

Gepubliceerd op 8 januari 2016
Leestijd : 5 min

Deel

AUTOTEST : Maserati staat weer op de rails

In 2009 verkocht Maserati welgeteld 4.489 wagens. De constructeur had toen slechts twee modellen in haar portfolio : de GranTurismo en de voormalige Quattroporte. Ondertussen is het gamma sinds 2010 verrijkt met de GranCabrio. In 2013 maakten de nieuwe Quattroporte en de Ghibli hun opwachting. In datzelfde jaar lanceerde Maserati een drie liter grote V6 dieselmotor. Dat bleek een verstandige zet want in 2014 verkocht de constructeur in één klap 36.000 wagens. In absolute cijfers blijft dat nog vrij bescheiden in vergelijking met andere merken maar welk merk droomt niet van een vooruitgang met 800% ?

Update

Het eerste goede nieuws is dat de update van de Ghibli voor modeljaar 2016 qua koetswerk niet zichtbaar is. Het sensuele design blijft onaangeroerd en deze Maserati is meer dan ooit een verfrissende verschijning binnen zijn segment. In een volgende test  brengen we ook de rechtstreekse concurrent van de Ghibli, de Jaguar XF. Deze outsider is meteen een waardig alternatief voor Duitse hegemonie. Ook die XF is een van de meest charismatische verschijningen in zijn klasse. Feit is dat de Ghibli op dat vlak nog een streepje voor heeft ! Het tweede goede nieuws is dat je de verschillen vooral binnenin ziet. Je merkt dat Maserati langzaamaan ook de middelen krijgt om zijn ambities waar te maken. Dat vertaalt zich in een voelbaar betere montagekwaliteit. De afwerking is beter en dat merk je door het verdwijnen van parasietgeluiden in de wagen. De kwaliteit van de plastics op het dashboard gaat er op vooruit, hoewel de meeste dashboardelementen met leer worden bekleed. Kortom, de afwerkingskwaliteit die tot voor kort de grootste handicap was, in vergelijking met de concurrentie, gaat er stapje voor stapje op vooruit. Klanten die kiezen voor de Ermenegildo Zegna-versie (die je op de foto’s ziet) met een mix van leer en stof krijgen een ronduit onberispelijk product. Zegna is een vermaard Italiaans modemerk. Los van de afwerkingskwaliteit is er nog een eigenschap in dit luxesegement die enkel een Maserati kan bieden. We hebben het over charme, verleidingskracht, ja zelfs kunst. Is een Duits interieur kwalitatief beter ? Absoluut. Maar straalt het ook klasse uit, is het sensueel en gaat het om automobiele passie ? Allerminst ! Dit is een boodschap aan alle bestuurders die gevoelig zijn voor dergelijke argumenten. Als je een nieuwe wagen nodig hebt, ga dan ook eens langs de Maserati-dealer, de Ghibli is misschien wel iets voor u !

Euro 6

Op technisch vlak ondergaan de motoren kleine updates want ze zijn voortaan allemaal conform euro 6. Voor de 3.0 dieselmotor van 275 pk en 600 Nm verandert er niets op vla van verbruik en emissie. De wagen verbruikt nog steeds 5,9 l/100 km en stoot 158 g CO2/km uit. De Nox-emissie daalt weldegelijk want de wagen krijgt een Ad Blue-systeem. Met het dieselgate schandaal staat Nox plots helemaal bovenaan de agenda. Het laatste goede nieuws is voor de « echte liefhebbers » die opteren voor een V6 of V8 op benzine. Zowel de V6 bi-turbo van 330 en 410 pk maar ook de V8 bi-turbo van 530 pk (enkel in de Quattroporte) zien hun verbruikswaaarden dalen met 12 %. Tot slot krijgen de wagens een nieuwe dodehoek assistent en je kan de kofferklep « handenvrij » openen. Toegegeven, er is nog werk want de concurrentie biedt veel meer rijhulpsystemen. 

Advertentie – lees hieronder verder

Magie

Naar aanleiding van deze facelift heeft Maserati geen enkele wijziging aangebracht aan de afstelling van het chassis. Dat maakt dat de Ghibli nog steeds rijdt zoals we hem bij onze eerste kennismaking ervoeren. Dat is in zekere zin een gemiste kans, vooral nu Jaguar ook een bijzonder sportieve XF in haar gamma heeft. De Ghibli speelt in ditzelfde segment van sportieve constructeurs waarin de BMW 5 niet langer thuishoort. Je voelt zijn karakter en zijn Italiaanse roots nog wel maar de XF is veel sensationeler om te rijden.

Imagoprobleem

Jawel, Maserati kampt ook met een imagoprobleem, maar het probleem is niet wat je verwacht. Maserati is een bijzonder sterke naam en het prestige van dit sportieve Italiaanse merk wordt nog steeds geassocieerd met dat van Ferrari en Lamborghini en die laatsten zijn qua prijs duidelijk buiten categorie. Een Ghibli op benzine of op diesel is helemaal niet onbetaalbaar want de prijzen starten vanaf 68.000 euro. In die zin is deze Maserati zelfs even bereikbaar als een de Duitse concurrentie met vergelijkbare motorisaties !

 

Besluit

De echte argumenten van een Maserti kan je moeilijk in enkele lijnen vatten, je moet het voelen, beleven. We kunnen u enkel aanraden om naast de Duitse spelers ook met deze Maserati te gaan rijden. Probeer het tijdens die kennismaking te begrijpen ! Als u overtuigd bent, betekent dat enkel dat u een echte autolifhebber bent…

Maserati Ghibli 3.0d in cijfers

Motor : V6 turbo diesel, 2.987 cc; 275 pk bij 4.000 opm; 600 Nm bij 2.000 opm.

Aandrijving : op de achteras.

Versnellingsbak : achttrapsautomaat.

L/b/h (mm) : 4.971/1.945/1.461

Leeggewicht (kg): 1.835

Kofferinhoud (l) : 500

Brandstoftank (l) : 70

0 tot 100 km/u (s.) : 6,3

Positieve punten

Sensueel en charismatisch design

Kwaliteit gaat er op vooruit

Sonore klank, ook met de dieselmotor

Sterke persoonlijkheid

Italiaanse luxe

Negatieve punten

Minder sportief dan een Jaguar XF

Technologische achterstand tegenover de concurrentie ?

Overige motorisaties

V6 : 330 pk, 8,9 l/100km, 263 km/u, 68.407 euro BTW incl..

V6 S : 410 pk, 9,6 l/100km, 285 km/u, 81.245 euro BTW incl.

Prijs : 68.000 € BTW incl.

Vermogen : 275 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 5,9 l/100km

CO2 : 158 g/km

 

 

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Maserati voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.