Volkswagen geeft al geruime tijd aan dat het met zijn nieuwste producten en apparatuur het zogenaamde premiumsegment wil aanboren. Wat het merk misschien niet had verwacht, was dat BMW op het terrein van de Golf zou komen jagen, ook al betekende dit dat laatstgenoemde fabrikant zo een deel van zijn ego – of zelfs zijn ziel – in de kluisjes van de ontwikkelingscentra in München zou achterlaten. Om dichter bij de koning van het C-segment te geraken, heeft de 1 Reeks van de nieuwe generatie de achterwielaandrijving ingewisseld voor “tractie”, op de voorwielen dus. Voor veel BMW-liefhebbers kwam dit als een onaangename verrassing, al zijn er ook voordelen aan dit concept verbonden.
Gedurfde BMW
De Golf blijft een klassieker en van een stijlbreuk is het dus zeker niet gekomen, al mag gezegd dat zijn nieuwe voorkant duidelijk probeert te breken met de vorige modellen. Het levert hem meer persoonlijkheid op, al zijn de BMW-designers toch gedurfder te werk gegaan. De nieuwe 1 Reeks beschikt over een eigenwijze stijl, met meer opvallende flanken, een hoge carrosserielijn en natuurlijk die grotere grille, die de nieuwe handtekening van de Beierse modellen is geworden, maar (nog) lang niet uniform is.
De chromen accenten op de 1 Reeks in luxe afwerking (17-inch wielen, sportstuur, aluminium inserts aan boord…) zorgen voor een chique uitstraling die de Golf niet kan claimen. Ondanks de optionele 17-inch wielen is de instapversie van de Life zelfs wat… triest. Beide modellen worden nochtans voor een zeer vergelijkbare prijs tentoongesteld: 31.760 euro voor de Golf met de 150 pk sterke 1.5 eTSI in combinatie met de DSG-automaat en 33.650 euro voor de 140 pk opwekkende 118i met zijn zelfwerkende Steptronic-transmissie.
Advertentie – lees hieronder verder
Classicisme vs modernisme
Aan boord is de sfeer warmer in de BMW dan in de Golf, weelderiger ook, zowel wat de gekozen materialen (wat teleurstellend voor de Volkswagen) als de algehele kwaliteit betreft.
Het interieur van de VW oogt gelukkig zeer modern, met een dashboard geïnspireerd op dat van de ID.3 en waarvan de meeste functies afhankelijk zijn van aanraakgevoelige bedieningselementen of van het centrale scherm. Dit display stuurt een nieuw multimediasysteem aan dat duidelijk, snel en best ergonomisch is. En voor de neus van de bestuurder prijkt een aanpasbaar digitaal paneel dat virtuele meters weergeeft.
In de BMW is de sfeer klassieker. Het voordeel is je snel weet waar alles zit, en vooral de fysieke bedieningselementen zijn praktischer tijdens het rijden. Onderweg waarderen we de draaiknop van het multimediasysteem, waarmee je gemakkelijk door de menu’s kunt navigeren of een bestemming kunt invoeren door de letters op het touchpad te “schrijven”. De wijzerplaten zijn ook digitaal, maar zijn veel traditioneler qua presentatie. Misschien niet zo hip als in de Golf, die vooral jonge(re) kopers lijkt te willen strikken. Bovendien wint de Golf het qua ruimte en functionaliteit, vooral op de achterbank, ondanks de reductie van de transmissietunnel van de BMW, wat mogelijk werd gemaakt door de overstap naar voorwielaandrijving. In beide gevallen bedraagt het beschikbare koffervolume 380 liter.
3 of 4 cilinders
Zowel de BMW als de VW pakken uit met een 1,5-liter benzinemotor, al verschilt hun architectuur en hun techniek grondig. Bij BMW spreken we over een 3-cilinder turbo van 140 pk/220 Nm, terwijl VW met een 4-cilinder van 150 pk/250 Nm voor de dag komt, in dit geval een zogenaamde mildhybride (48V), met een systeem dat voor extra flexibiliteit zorgt tijdens het versnellen of vertragen (de verbrandingsmotor schakelt uit bij lage snelheid). Dit alles maakt het rijden zeer comfortabel. Mag evenwel gezegd dat we niet significant minder verbruiken met de VW: beide modellen poseren met een WLTP-gemiddelde van 5,7l/100km (met hun 17″ wielen) en onze test verraadde een echt verbruik van 6,1l/100km voor de Golf en 6,3l/100km voor de BMW (laatstgenoemde was nog steeds uitgerust met winterbanden).
Alles vooraan
Het is onderweg dat de BMW geacht wordt een echt verschil te maken met zijn concurrent. En hoewel het een voorwielaandrijver is geworden, blijft deze nieuwe 1 Reeks effectief tot de meest dynamische en doortastende modellen van zijn categorie behoren. Kenners merken weliswaar het verschil met zijn voorgangers en echt “spelen” is ook niet meer aan de orde, maar daartegenover staat zijn precieze besturing, zijn stevige weggevoel, de vlotte automatische versnellingsbak en een echte neiging om met bochten te “spelen”.
De Golf blijft trouw aan zichzelf. Met een gedragsneutraliteit dat een onveranderlijk principe is geworden, verrast hij nooit en biedt hij die geruststellende kant die hem mee legendarisch heeft gemaakt. Hij is daarnaast beduidend comfortabeler dan zijn tegenstrever, vooral onze testversie met de 14-wegs Ergo-Active Sport-Comfort-stoelen, die zowel zachter als beter ontworpen zijn dan die van de BMW. Een must-have optie voor kilometervreters!
Zonde van de trots?
Feit blijft dat zonder deze laatste optie en het panoramische dak dat ook op onze testauto werd gemonteerd, de Golf “maar” duizend euro goedkoper is dan zijn concurrent (met enkele verschillen in uitrusting: lederen zetels in de BMW, tri-zone-airconditioning in de Golf…). Het is dus zeker niet qua prijs dat de Volkswagen het verschil maakt. Voor degenen die wat geld willen besparen: de Golf zal binnenkort ook worden aangeboden als 1.5 TSI zonder lichte hybridisering, wat hem toch een beetje toegankelijker moet maken.
Conclusie
Stijgen op de sociale ladder is ook voor automodellen verre van eenvoudig. De Golf blijft de “veilige” gok, maar voelt niet zo hoogwaardig aan als de BMW die maar een tikkeltje meer kost. En zelfs zonder de achterwielaandrijving die hem van de rest van het C-segment onderscheidde, blijft de 1 Reeks het leukst om mee te rijden. Zijn interieur zorgt bovendien voor een meer persoonlijke sfeer… Maar is het niet die “perfecte neutraliteit” van de Golf waar kopers naar op zoek zijn?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be