Meer van hetzelfde? Ja en neen. Hoewel de M135i en de X2 M35i bijzonder veel met elkaar gemeen hebben op technisch gebied, kunnen we niet van dezelfde auto spreken. Het verschil zit ‘m in schijnbaar kleine zaken die toch wel wat veranderen, zeker voor leden van de arm der wet.
Advertentie – lees hieronder verder
Enerzijds zijn er de in- en uitstap, die telkens vlotter verlopen in de X2. Bovendien zit je hoger, met als gevolg dat je een beter overzicht hebt. Voor ondergetekende bleek deze zitpositie in één woord ideaal: niet te hoog, niet te laag, juist goed. Beter dan in de 1, dat mag gezegd, en als bonus beschik je over meer koffervolume (470>380 liter) om verkeerskegels op te bergen.
Wat de X2 en de 1 Reeks met de M(Performance)-badge wel met elkaar delen, is de mate van sportiviteit en het gemak waarmee je aan een serieuze snelheid en in alle veiligheid bochten kan aansnijden. De zelfverklaarde SUV – weliswaar een compact exemplaar – heeft een baanligging om ‘u’ tegen te zeggen, met name dankzij de efficiënte verdeling van de krachten over beide assen. Net zoals bij de nieuwe 1 missen we het BMW-gevoel van vroeger, maar leuk in de omgang is deze cross-over in ieder geval. Ik durf het zelfs één van de leukste SUV’s te noemen waarmee al gereden werd, veel plezieriger dan pakweg een X4 M die minder soepel in de omgang is (zwaar…) en eigenlijk gewoon te veel vermogen heeft. Meer pk staat niet per sé gelijk aan meer fun, da’s een verkeerde gedachte. En dat hier nooit sprake is van zuivere achterwielaandrijving, kunnen we hem veel meer vergeven dan de M135i. Enerzijds omdat het nu eenmaal om een cross-over gaat, op wiens lijf vierwielaandrijving geschreven is, anderzijds omdat de X2 M135i in tegenstelling tot de M135i geen voorganger heeft om mee te vergelijken. Appels en peren, zoals ze zeggen.
Waarom deze BMW nog geknipt zou zijn om nachtelijke patrouilles in Brussel of Antwerpen mee uit te voeren? Zijn algemene veelzijdigheid. De X2 (M…) voelt bijzonder intuïtief aan, wat noodzakelijk is als er constant van chauffeur wordt gewisseld. En hij is niet alleen snel, maar reageert ook telkens exact zoals verwacht. Van de stuurbewegingen over de gasrespons tot de algemene wegligging. Hetzelfde kan worden gezegd over het interieur. Als chauffeur heb je in principe snel een ideale rijhouding te pakken, en hij hoeft amper manipulaties om er snel vandoor te zijn, en eventueel te blijven. Infotainment, GPS… allemaal hetzelfde verhaal. Dit in tegenstelling tot het MBUX-systeem van Mercedes, waarvoor je je tijd moet nemen om alles te snappen.
Enkele cijfers om af te ronden dan maar. Wat de prestaties betreft, verschillen de M135i en deze X2 amper van elkaar. Beide leveren 306 pk (en 450 Nm) en laatstgenoemde sprint met 4,9 seconden (opg.) maar een tiende trager dan de hatchback, wat zeer, zeer verwaarloosbaar is. Het turboblok met 2 liter inhoud beschikt zoals eerder gezegd over een zeer flexibel en aangenaam karakter, zowel gevoelsmatig als auditief. Te temperamentvol wordt hij dan ook nooit en als klap op de vuurpijl valt er over de 8-trapsautomaat geen kwaad woord te melden. Akkoord, de ophanging voelt allesbehalve zacht aan en al zeker in de sportstand, maar dat moeten de (hoofd)inspecteurs van dienst er maar bijnemen. Of wordt dit een commissaris-auto, gezien het niet te onderschatten budget? Auto plus aanpassingen… Wie weet.
Conclusie
De X2 M35i is een getalenteerde all-rounder die snel, wendbaar, praktisch en tegelijk plezierig is. De droom van patrouillerende politieagenten, die weliswaar meteen aan diggelen wordt geslagen (Knokke misschien?) vanwege de instapprijs van 59.360 euro, bijna 10.000 meer dan wat BMW voor een M135i vraagt.
De BMW X2 M35i in cijfers
Motor: 4 cil. benzine, turbo, 1.998cc; 306 pk tussen 4.500 en 6.250 tpm; 450 Nm tussen 1.750 en 5.000 tpm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
0-100 km/u (sec.) : 4,9
Prijs: € 59.350 BTWi
Vermogen: 306 pk
Topsnelheid: 250 km/u
Gemengd verbruik: 7,1 l/100 km
CO2: 163 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be