Autotests

TEST BMW X6 M Competition: Een schep te veel?

De BMW X6 M is een auto van superlatieven. Zijn lijst van specificaties bevat niets anders dan indrukwekkende cijfers, zoals 600 pk aan vermogen om bijna 2,4 ton in beweging te brengen en een prijskaartje vanaf 134.000 euro. Wil je dat er het woordje ‘Competition’ onder de typeaanduiding staat, wordt er nog een schepje bovenop gegooid. Maar loont die schep ook effectief de moeite?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 3 sep. 2020 | Leestijd: 6 min

Het objectieve antwoord is neen. De Competition-variant mag dan wel 25 pk extra uit zijn hoed toveren – de dubbel geblazen 4,4-liter V8 die ook alle andere M-toppers aandrijft, zijnde de M5, de M8 en de X5 M – maar de maximaal aanspreekbare trekkracht blijft steken op 750 Nm, waardoor het verschil op het gebied van prestaties miniem is. Zo wordt er van de 0-tot-100-sprinttijd maar een tiende van een seconde afgepietst, tot 3,8 tellen, en wie niet bezig is met zijn of haar rondetijden op de Nürburgring te chronometreren, heeft dan ook geen enkel argument om dit pakket aan te schaffen. Op de openbare weg is het bovendien onmogelijk om het potentieel van de X6 M, met of zonder het Competition-logo, te benutten.

BMW X6 M logo

Advertentie – lees hieronder verder

Daarnaast is de meerprijs van het Competition-pakket alles behalve mals. Voor die extra som van 13.550 euro kan er bijvoorbeeld een – we zeggen maar wat – gloednieuwe Suzuki Swift voor zoon- of dochterlief en nog een beetje zakgeld vanaf. Wie het al helemaal te bont wil maken door de elektronische begrenzing van de maximumsnelheid achterwege te laten, waardoor deze SUV met zijn schuin aflopende daklijn – waarover zo meteen meer – doortrekt tot 290 in plaats van 250 km/u, moet nog eens ruim 3.000 euro op tafel leggen. Nog zo’n volstrekt nutteloos besteed bedrag.

BMW X6M side

Nu zijn ze natuurlijk niet van gisteren bij BMW. Een X6 M Competition staat voor meer dan alleen meer vermogen en een extra naamplaatje om mee uit te pakken. Je krijgt ook andere velgen (21″ vooraan en 22″ achteraan), een hemel van Alcantara, M-veiligheidsgordels en nog een aantal andere ‘sportieve’ details om het plaatje compleet te maken. Maar ook die toevoegingen verantwoorden de forse meerprijs niet, althans niet volgens ondergetekende.

BMW X6M interior

Komt daarbij dat dit geen auto is om echt rijplezier aan te kunnen beleven. Dat kan je wel met een veel lichtere, kleinere en goedkopere M2, M3 of M4, maar de kloeke cross-overs van de X-reeks moeten ontegensprekelijk geholpen worden door tal van (elektronische) technologieën om de wetten van de fysica te omzeilen. Dat kan ook niet anders, gezien de hogere bodemvrijheid en het gewicht dat de pan uitzwiert. Snel, ja, spannend eveneens, maar écht plezierig? Nein, ook al leveren de stalen remmen uitstekend werk om deze kolos op tijd te doen stoppen en kan hij dankzij zijn uitgekiende vierwielaandrijving heel wat bochtenwerk aan. Maar dit is en blijft een SUV en zeker geen sportwagen pur sang.

X6 M drive

Wat de coupévorm van deze brutale vlegel betreft, daar zijn alleen maar nadelen aan verbonden. In wezen is dit een X5 M met een andere look die minder praktische eigenschappen bezit. Denk maar aan het verlies aan hoofd- en kofferruimte, waarbij we in het laatste geval spreken van 70 liter minder laadvolume, tot een vrij stevige 330 liter in de min met de achterbank neergeklapt (totaal: 580 / 1530 liter).

X6 M koffer

Of bovenstaande tegenargumenten welgestelde fans van het genre zullen weerhouden om zichzelf een X6 M cadeau te doen? Natuurlijk niet. Deze auto koop je in de eerste plaats om op te vallen en om jezelf een bepaald imago aan te meten. Die extra schep die de ‘Competition’ belooft, wordt door potentiële kopers dan ook als niets anders dan een bonus beschouwd, en die mag blijkbaar gerust wat kosten.

BMW X6 M Competition

Conclusie

Dit is geen auto die het beste van verschillende werelden biedt. Daarvoor komt de X5 M toch nog een beetje meer in aanmerking, al is het maar omwille van het praktische aspect. En toch zijn bepaalde klanten bereid om beduidend meer te betalen voor minder, en daar nog wat bovenop om bitter weinig extra in de plaats te krijgen. Op het vlak van marketing heeft BMW van niemand lessen te trekken, zoveel is duidelijk. 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon