In de zomer van 2005 zorgde Ferrari voor een verrassing door een radicale versie van de Enzo te onthullen: de FXX. Die kreeg sterkere prestaties, een look bepaald door de aerodynamica enzovoort. Deze wagen werd zonder enige beperking van homologaties ontwikkeld waardoor hij niet ingeschreven kan worden, noch kan deelnemen aan een officiële competitie. Toen was de enige mogelijkheid om hem te laten rijden, deel te nemen aan het XX Programma dat gedurende 2 jaar 12 uitstapjes wereldwijd bood. Dat werd een onmiddellijk succes ondanks de hoge prijs van 1,5 miljoen euro, waarvoor de eigenaar de wagen niet eens mee naar huis kreeg. De FXX moest namelijk verplicht in de fabriek blijven en kon slechts gereden worden op de data die de constructeur voorzag.
Het programma werd seizoen na seizoen verlengd en vijf jaar later was het de beurt aan de 599XX om zijn debuut te maken. Ook al leverde de 599 GTB de basis, toch hadden beide wagens finaal nog weinig gemeen. Het programma werd ook wat soepeler, want tegenwoordig mogen de eigenaars de wagens thuis in hun collectie bewaren en ermee rijden wanneer zij dat verkiezen, terwijl Ferrari hen ook speciaal opgeleide ingenieurs en mecaniciens ter beschikking stelt.
Onder vrienden
In 2015 kreeg de opvolger de logische benaming FXXK (voor Kers, als link naar de F1) en gebruikte als basis de ultieme Italiaanse supercar aller tijden: de LaFerrari. Alle 35 geplande exemplaren waren reeds verkocht voor de officiële presentatie in Abu Dhabi in december laatstleden. Net als bij de andere modellen van het merk, zoals de LaFerrari of de F12 Speciale, beslist Ferrari of het de wagen aan u wil verkopen voor de geschatte prijs van 2,5 miljoen euro, inclusief twee seizoenen van het programma.
Zo kregen de klanten die reeds lid zijn van het XX Programma de wagen exclusief aangeboden. Voor de anderen is echter nog alles mogelijk. Want zoals Peter Mann, mijn teamgenoot bij AF Corse en eigenaar van de 599XX en FXXK met het nummer 27, vertelt, kan het eerste contact zelfs via een verdeler tot stand komen. Het dossier wordt vervolgens overgedragen aan de hoogste instanties bij Ferrari, die beslissen of je al dan niet geaccepteerd wordt. Uiteraard zijn de plaatsen gegeerd. In zulke mate dat de afgewezenen niet aarzelen zich te storten op een 599XX of een FXX die verkocht wordt door sommige eigenaars die intussen de recentste generatie in ontvangst namen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op maat ontwikkeld
Ferrari betrekt zijn klanten vanaf het begin bij de bouw van hun auto, zoals Peter ons uitlegt, die zijn FXXK van A tot Z configureerde. In tegenstelling tot een wegversie, ontwikkelt deze wagen zich steeds verder doorheen de tijd. «Deze auto zit een nooit eindigend ontwikkelingsproces. De ingenieurs brengen voortdurend verbeteringen aan in functie van de opmerkingen van de klanten en de testpiloten». Zo werden de vorige week nog aanpassingen aan zijn FXXK aangebracht, toen die zijn «shakedown» onderging (de officiële levering en de eerste rondjes op de piste in Fiorano). «Er waren enkele details die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldeden. Het team van Ferrari heeft intussen hard gewerkt, zodat alles tegen vandaag is geregeld.
Want vandaag is het zijn eerste officiële uitje op Circuit Paul Ricard, in het kader van een weekend van Corse Clienti, de raceafdeling voor klanten. Dit is eigenlijk een familie binnen de Ferrari-familie, die de deelnemers aan de Ferrari Challenges, de leden van het XX Programma en F1 Clienti samenbrengt op circuits over de hele wereld voor weekends met races of om gewoon te rijden. In de paddock is de volledige Italiaanse staff in opperste staat van paraatheid. Met vier mecaniciens voor twee auto’s wordt elk detail minutieus geïnspecteerd. En zelfs al bestaat er voor de XX geen enkele competitie, toch geeft alles de indruk dat hier een raceteam voor een wedstrijd aan het werk is. Elke wagen heeft hier zijn eigen gereedschapsbox en de nodige uitrusting om optimaal te functioneren. Daarin heeft zelfs elk item een nummer dat verwijst naar de wagen waarbij het hoort.
Mythisch nummer 27
Voor Peter Mann is dat 27. Een mythisch nummer dat onder meer door Gilles Villeneuve en Ayrton Senna werd gevoerd. «De 27 symboliseert de F1», vertelt de Amerikaan met passie. Een andere eigenaardigheid: alle wagens van deze verzamelaar hebben een ‘Tour de France’ blauw jasje. Een originele, maar discrete tint, die ook perfect past bij de lijnen van zijn FXXK. En aangezien de man er een echt leuke dag van wou maken, kwam hij ook met zijn LaFerrari naar het circuit. Meteen een ideale gelegenheid om deze twee Italiaanse schoonheden te vergelijken. Ook al deelt de FXXK het DNA met de wegversie, toch zou het gelogen zijn te stellen dat het om een eenvoudige evolutie gaat. Het is eerder een ontwerp dat geïnspireerd is door de supercar. De FXXK veroorlooft zich zelfs de luxe het reeds extreme design te overtreffen.
Toch geeft deze supersporter niet alles bloot bij de eerste oogopslag en vergt het tijd om het geheel te appreciëren en alle subtiliteiten te ontdekken. «Telkens als ik er naar kijk, ontdek ik weer een nieuw detail. Dit is een fascinerende wagen», stelt Peter. Het klopt inderdaad dat het ontwerp van de achterlichten of de diffusor je met verstomming slaan. Net als de afwerking die helemaal niet meer te vergelijken is met wat Ferrari een tiental jaar geleden aanbood. Is ‘Il Cavallino Rampante’dan toch getemd? Neen. Elk detail, elke glooiing, elk stukje carbon heeft één enkel doel: de stroomlijn verbeteren. Niet alleen volgt de vorm de functie, maar bovendien levert hij een nieuwe referentie op vlak van autodesign op. De FXXK is imposant en elegant, en intimideert minstens evenveel als hij fascineert!
190 elektrische pk’s
Onder de gigantische motorkap lieten de ingenieurs de mechaniek verder evolueren. De atmosferische V12 6,3 liter, waarschijnlijk één van de laatste in zijn soort in de autoproductie, wint verder aan vermogen en levert voortaan 860 pk. En alsof dat nog niet volstond, krijgt hij bijstand van een elektromotor die daar nog eens 190 paardjes aan toevoegt. «Dit zijn de officiële cijfers, maar ik vermoed dat de auto nog krachtiger is», merkt Peter Mann op.
Het chassis is uiterst precies en de acceleraties zijn verbluffend. Via adjectieven beschrijven wat je aan boord van een supercar voelt, is reeds zeer moeilijk omdat de prestaties de limieten van ons referentiekader verleggen. Hier wordt het zelfs een onmogelijke opdracht. Om niet meegesleurd te worden in een tsunami van superlatieven, laten we liever de cijfers spreken: de FXXK legt een rondje op de piste van Fiorano maar liefst vijf seconden sneller af dan de LaFerrari! Verder houdt elke vergelijking op: «De ene is een supercar voor de weg, de andere is een racewagen. Hen rechtstreeks vergelijken is dus zinloos », argumenteert Peter.
Door zijn design en zijn rijgedrag is de FXXK een totaal andere auto dan de LaFerrari. Het is een model op zich. Hierbij produceert de atmosferische motor een bijzondere sound. Rauwer dan een F1 (logisch voor een atmosferische krachtbron) en minder agressief dan de brullende 599XX (een absolute referentie op vlak van akoestiek geweld), straalt hij een geweldige kracht en een grote verfijning uit. Met zo’n cavalerie voor 1.255 kg zou je veronderstellen dat de FXXK ontembaar is, en toch beweert Peter het tegenovergestelde: «Hij is heel handelbaar, meer dan de 599XX die veel fysieker en beproevender is». Een statement dat zijn gelaat bevestigt, want na 30 minuten intensief rijden, vertoont dat geen enkel druppeltje zweet.
Zelfs een vleugje F1
Van het moment dat Peter uit zijn wagen stapt, slaan de mecaniciens aan het werk: demontage van de wielen, een volledige poetsbeurt voor de wagen, een check-up van de mechaniek en een analyse van de gegevens. Iedere piloot deelt ook zijn bevindingen met de ploeg van Ferrari. De auto’s van het programma zijn namelijk ontwikkelingslaboratoria en de uitwisseling met de piloten laat de constructeur toe zijn producten te verbeteren en nieuwe technologieën op punt te stellen. «De 599 GTO is een 599XX aangepast voor de weg. Zijn remmen werden bijvoorbeeld ontwikkeld na afloop van de testritten die in het programma werden uitgevoerd.» Vanaf de start is de keuze van de klanten dus zeer belangrijk voor Ferrari. Dankzij zijn race-ervaring, met onder andere twee deelnames aan de 24 Uren van Le Mans of zijn titel in de Blancpain Endurances Series 2014, is Peter dus een ideale kandidaat.
Je moet weliswaar geen geroutineerde piloot als hij zijn om aan het programma deel te nemen, maar over het algemeen hebben de eigenaars van deze auto’s toch jaren ervaring op circuit. Met het XX Programma besturen ze de wagens die momenteel het dichtst aanleunen bij de Formule 1. Sommige gaan zelfs nog een stap verder via F1 Clienti, een programma dat de klanten toelaat authentieke F1-bolides, die enkele jaren geleden aan het wereldkampioenschap hebben deelgenomen, te kopen en er ook zelf mee te rijden. Ferrari is trouwens het enige F1-team ter wereld dat het meest exclusieve programma op de planeet aanbiedt! Onze Amerikaanse vriend maakt er natuurlijk deel van uit…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be