Autotests

TEST Fiat Panda Hybrid: Efficiënt beestje

Geschreven door Damien François | 11/08/2020

De kleine Fiat Panda rijdt het elektrificatietijdperk in met deze Hybrid. Een ietwat pompeuze naam voor een milde hybride… maar wel duivels efficiënt!

Verwacht geen enkele kilometer in volledig elektrische modus achter het stuur van deze Panda: achter de naam Hybrid schuilt zoals net aangehaald een “mild-hybrid”, een lichte hybride die bestaat uit een 12V starter-alternator die de motor in zijn stop- en startfase ondersteunt en wordt aangedreven door een speciale 3,6 kW-accu die zich onder de bestuurdersstoel bevindt. De motor in kwestie is een nieuwe 1.0 driecilinder uit de Firefly-familie, die de oude 1.2l van 69 pk op voordelige wijze vervangt. Het is niet op het gebied van prestaties dat de verbeteringen moeten worden gezocht, want met slechts een klein extra vermogen en een lager koppel (92 Nm in plaats van 102 Nm), versnelt de nieuwe motor zelfs een paar tienden van een seconde langzamer dan de vorige. Deze koppeldaling wordt bij lagere toerentallen weliswaar gecompenseerd door de betreffende starter-alternator, waardoor de flexibiliteit bij lagere toerentallen veel groter is. Dat maakt deze Panda Hybrid zoveel leuker in zijn favoriete speeltuin, de stad. Hij is ook gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, zeldzaam in het segment.

Fiat Panda 2020

Drie modi

Concreet werkt de starter-alternator in drie specifieke gevallen. Door de versnellingsbak weer in de neutrale stand te zetten, kan de motor volledig worden afgezet bij het afremmen als hij niet wordt gebruikt onder 30 km/u, waarbij de elektrische generator vervolgens de nodige energie levert voor de werking van alle accessoires (airconditioning, stuurbekrachtiging enz.). Dit is de “Sailing”-modus in Fiat-taal. Tijdens het remmen en vertragen wordt de kinetische energie natuurlijk omgezet in elektriciteit en teruggestuurd naar de batterij; dit heet “e-Braking” en “e-Coasting”. En bij hernemingen zorgt het voor een boost in de eerste meters om echt “soepel” te accelereren. Dit alles werkt in de praktijk volledig automatisch en maakt een aanzienlijke energiebesparing mogelijk: tot 30% minder CO2-uitstoot ten opzichte van de 1.2 (89g/km) en een gemiddeld verbruik van 3,9l/100km berekend in de WLTP-cyclus. In de praktijk verbruikten we tijdens onze stadstest niet gek veel meer (4,6l/100km).

Fiat Panda 2020 rear

Gerecycleerde materialen

Deze nieuwe motor wordt aangeboden op de hele Panda-reeks en gaat vergezeld van een speciale lanceerserie. Gebaseerd op de topklasse Cross-afwerking – die 25% van de omzet van de stadsauto vertegenwoordigt – onderscheidt dit model zich door zijn kenmerkende blauwe kleur en de tweekleurige wielen. De belangrijkste eigenschap is echter aan boord te vinden, waar de stoelen gestoffeerd zijn met gerecycleerde materialen die door Seaquall worden geleverd. Het gaat om plastic afval uit zee (10%), gecombineerd met ander teruggewonnen afval en natuurlijke vezels. Deze Hybrid Launch Edition is verkrijgbaar vanaf € 14.190, terwijl een Panda Hybrid Easy verkrijgbaar is vanaf € 11.890.

Conclusie

Hoe licht ook, deze hybridisering brengt niet te verwaarlozen extra plezier met zich mee, wat de Panda nog aangenamer en zuiniger maakt in de stad.

Fiat Panda Hybrid Launch Edition

De Panda Hybrid Launch Edition in cijfers

Motor: 3-cilinder, benzine, 999cc; 70pk bij 6.000 tpm; 92Nm bij 3.500 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: manuele 6-versnellingsbak.

L/B/H (mm): 3.690/1.660/1.640

Gewicht (kg): 1.055

Koffervolume (l): 225

Tankinhoud (l) : 38

0 tot 100 km/u (sec.): 14,7

Prijs: € 14.190 BTWi

Vermogen: 70 pk

Topsnelheid: 155

Opg. gem. brandstofverbruik: 3,9l/100km

CO2: 89 g/km

Trefwoorden

Lees ook