Autotests

TEST Honda CR-V Hybrid: nog steeds verslaafd aan diesel?!

De nieuwe Honda CR-V werd enkele maanden geleden gelanceerd en volgens sommige mensen slaat hij de bal volledig mis. Hij wordt namelijk niet met een dieselmotor verkocht. “Geen enkel benzine hybridesysteem kan een diesel vervangen”, zeggen zij. Maar is dat ook zo?

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 7 jan. 2019 | Leestijd: 4 min

Geen enkel systeem dat ze al kennen, misschien. Het lijkt er namelijk op dat Honda er net een heeft ontwikkeld dat non-believers moeten kunnen overtuigen. Een aantal kleine extra’s die ervoor zorgen dat je niet alleen op papier maar ook in de praktijk grote verbruikswinsten boekt, moeten daarvoor zorgen.

Innovatief

Om verwarring te voorkomen: deze CR-V is geen plug-in hybride die je aan het stopcontact kan hangen. Hij combineert een 2-liter benzinemotor in combinatie met een elektrische motor en draagt batterijen mee met een zeer beperkte actieradius, zo’n 2 tot 5 km maar. Klassiek allemaal, en net als gelijkaardige systemen van andere constructeurs kunnen de verbrandings- en de elektromotor samen en/of apart worden gebruikt, of de benzinemotor om de batterijen op te laden op hetzelfde moment dat de elektrische motor ze gebruikt om de wielen aan te drijven. Hét grote verschil bij Honda is echter dat de benzinemotor de elektrische motor rechtstreeks van stroom kan voorzien, zonder dat daar accu’s aan te pas komen. Verschil nummer twee: de Honda CR-V Hybrid heeft geen versnellingsbak. Niks, nada, nul. Tussen de motor en de wielen bevindt zich slechts één koppeling die de transmissie moduleert.

Advertentie – lees hieronder verder

CRV Hybrid system

Wat het doet

De subtiele ingrepen zorgen voor een beduidende brandstofbesparing. Vooral vanaf 120-130 km/u en sneller zijn de verschillen groot. Bij zulke snelheden wordt de benzinemotor losgekoppeld van de wielen, zakt het toerental en wordt de elektrische motor ingeschakeld.

CRV Hybrid

Het resultaat: na zo’n 200 km testen, waarvan een klein beetje minder dan de helft op de snelweg, een goed kwart op nationale wegen en de rest in stadsverkeer, heef onze Honda er gemiddeld maar 5,7 l/100 km benzine doorgejaagd. Een serieuze meevaller.

CRV Hybrid city

Conclusie

Draai het of keer het zoals je wil, ons testverbruik lijkt op dat van een dieselwagen en da’s een serieus verkoopsargument voor Honda. Bovendien moet een 184 pk sterke SUV van deze omvang sowieso al moeite doen om met zo’n zuinigheid uit te kunnen pakken, diesel of niet.

CRV Hybrid interior

De CR-V Hybride in enkele cijfers

Motor: hybride, 4-cilinder, benzine, 1.993cc, 184 pk bij 6.200 tpm, 315Nm bij 0 tpm.
Aandrijving: voorwielen (AWD als optie)
Transmissie: 1 versnelling vooruit
L/b/h (mm): 4.600/2.117/1.679
Leeggewicht (kg): 1.614
Koffervolume (l): 497 – 1.694
Tankinhoud (l): 57
0 tot 100 km/u (sec.) : 8,8
Prijs: € 34.830 BTW incl.
Vermogen: 184 pk
Topsnelheid: 180 km/u
Gemeng verbruik: 5,3 l/100 km
CO2: 120 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Het verbruik van een diesel (en dan nog!)
  • Wissel tussen motoren onwaarneembaar

Minpunten

  • Motorgeluid...

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon