TEST Jaguar F-Type P450: Noblesse oblige

De Jaguar coupé evolueert soepel en krijgt een nieuwe “mid-range” V8. Ontdekt op de Nationale 22, in de Dourovallei in Portugal…

TEST Jaguar F-Type P450: Noblesse oblige

De Jaguar-sportwagenlijn beslaat 71 jaar, sinds de introductie van de XK120 in Londen (Earls Court) in oktober 1948. Met een snelheid van 193 km/u was deze mooie roadster de snelste productieauto ter wereld.

Dit is niet het geval met de nieuwe F-Type, hoewel de R-versie in staat is om 300 km/u te halen. Terwijl de eerste generatie meteen een instant-klassieker werd, voegt de nieuweling een laagje klasse toe. Het heeft allemaal met subtiliteit te maken. Zijn schouders zijn gelukkig nog steeds even gespierd.

Shhhhhhh…

TEST Jaguar F-Type SVR: bijzonder verslavend

Er valt niets nieuws in de cabine te melden, behalve het high-definition “virtuele” dashboard op een 12,3-inch scherm dat naar wens kan worden geconfigureerd. We waren echter verrast toen we de nieuwe supercharged V8 startten. De ingenieurs hadden het grappige idee om hun 450 pk en 575 pk sterke V8-motoren uit te rusten met een Quiet Start functie die de uitlaat dempt. Maar maak je geen zorgen: selecteer gewoon de “Dynamic” modus of druk op de “Exhaust” knop om terug te keren naar het kenmerkende geluid van de V8.

Twee- of vierwielaandrijving

Hoewel Jaguar geen keuze biedt in de versnellingsbak (8-traps Quickshift is verplicht), dan is deze V8 450-versie verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving. Voor onze testrit tussen Porto en Lissabon gingen we voor de achterwielaandrijver. Noem het een passionele keuze…

Met het verdwijnen van de V6 houdt de V8 450 voortaan het “midden” tussen de “kleine” 2,0-liter 4-cilinder en de “monsterlijke” 575 V8 van de R-versie. Dit blok is exclusief gereserveerd voor de F-Type binnen de Jaguar line-up en heeft als missie om het V6-clientèle te “heroveren”. Daardoor is hij vooral gedempt, met een koppel van 580 Nm dat beschikbaar is vanaf 2.500 omwentelingen per minuut. Een meer ontspannen F-Type R als het ware (het is dezelfde krachtbron, maar minder krachtig), weliswaar nog steeds in staat om in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te scheuren en 285 km/u te halen.

Als een wandeling

De eerste kilometers van onze Portugese reis verliepen als een wandeling. In de “Normale” modus is de F-Type P450 (verkrijgbaar als coupé of als cabriolet) eerder verstandig en ingetogen. De automaat schakelt soepel, met een voorkeur voor schakelingen aan lage toerentallen. Bij 120 km/u bevriest de naald van de toerenteller bij 1.500 tpm. De besturing mist een beetje consistentie, maar dat was in deze omstandigheden van ondergeschikt belang. Aan de andere kant, als je ten volle wilde profiteren van deze “Grand Touring” modus, zou een iets meer verzoenende vering niet misstaan.

Groeiende tanden

Een kleine druk op de uitlaatknop en de V8 wisselt van toon dankzij de activering van de elektrische kleppen in de einddemper. Vlak naast deze bediening bevindt zich de joystick waarmee je de “Dynamic”-modus kan selecteren. Het dashboard wordt dan rood. Bovenal wordt het beheer van de versnellingsbak getransformeerd. Het is alsof de Jaguar tanden krijgt. En ondanks de gladde omstandigheden hoefden we niet extra op te letten om van de rit te kunnen genieten. De elektronica houdt de weg in de gaten zonder opdringerig te zijn en de balans is geruststellend. Zeer neutraal in zijn gedrag (geen onder- of overstuur) doet de F-Type exact wat er van hem wordt verwacht. We baanden ons een weg van Peso da Régua naar Pinhão en het waren de remmen die de eerste tekenen van zwakte gaven. De schuld leggen we bij de 1.735 kilo van deze Brit, 140 kilo meer dan de  P300 met zijn 4-cilinder aan boord… maar wat een genot is deze V8!

Conclusie

Adembenemend mooi, bezit deze Engelse auto dat extra beetje ziel dat je niet per sé bij zijn rivalen terugvindt. Dat is ook waar exclusiviteit om draait.

De Jaguar F-Type P450 in cijfers

Motor: V8 supercharged met compressor, 5.000cc; 450pk bij 6.000rpm; 580Nm bij 2.500rpm.

Transmissie: achter- of vierwielaandrijving.

Versnellingsbak: 8 versnellingen automatisch.

L/b/h (mm): 4.470/1.923/1.307

Leeggewicht (kg): 1.735

Koffervolume (l): 299

Tankinhoud (l): 70

0 tot 100 km/u (sec.): 4,6

Prijs : 93.880 € BTW incl.

Vermogen: 450 pk

Topsnelheid: 285 km/u

Gemengd brandstofverbruik: 10,6 l/100 km

CO2: 244 g/km

Andere motoren

2.0 : 300 pk; 8,1l/100 km; 250 km/u; 65.100 € incl. BTW.

5.0 V8 R: 575pk; 11l/100km; 300km/h; 127.530 € incl. BTW.