TEST Land Rover Discovery Sport: Mission emission

Het komst steeds vaker voor dat autofabrikanten een gloednieuw model lanceren dat op een facelift van het vorige lijkt. Minder geregeld gebeurt het omgekeerde: een facelift die zo ingrijpend is dat een generatiewissel wordt vermoed. De nieuwe Discovery Sport is hier een mooi voorbeeld van.

8 / 10
Gepubliceerd op 30 september 2019
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Land Rover Discovery Sport: Mission emission

Hoewel Range Rover een een premiummerk op zich is geworden, speelt Land Rover in op min of meer hetzelfde doelpubliek, met even charismatische en benijdbare producten maar tegen minder elitaire prijzen. Niet verwonderlijk heeft de Discovery Sport een mooie plaats veroverd op de markt der stijlvolle, compacte SUV’s. Dit model is zelfs het commerciële speerpunt geworden van de Britse groep, en dus is het van groot belang dat hij goed in de smaak blijft vallen. Toen de tijd rijp was om hem na vijf jaar carrière te vernieuwen, heeft Land Rover meer gedaan alleen zijn neus gepoederd.

De SUV-wedloop

Land Rover is niet pas onlangs in actie getreden wat elektrificatie betreft. Range Rover hybrides staan immers al langer dan 5 jaar in de catalogus. De race om de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te halen, neemt echter toe waardoor er sneller dan gewoonlijk een versnelling hoger moest worden gefietst. Voor de Discovery Sport diende men met andere woorden onmiddellijk de nodige maatregelen te nemen en dus beschikt deze hoogpotige Brit onder zijn redelijk discreet gewijzigde jurk, die een beetje extra dynamiek en “rijkdom” uitstraalt, over een nieuw platform dat nog niet zo lang geleden werd ingehuldigd door de tweede generatie Evoque. Dat onderstel biedt – en nu komen we ertoe – plaats aan geëlektrificeerde motoren.

Zodra deze vernieuwde Disco Sport op de markt wordt gebracht, zullen al zijn motoren, met uitzondering van de instapmotor (150 pk FWD-diesel), uitgerust zijn met een 48 volt “mild” hybridisatiesysteem. Dit verlaagt de CO2-uitstoot met gemiddeld 8 g/km, reduceert het verbruik met 6% en levert tot 140 Nm extra koppel op. En dit is slechts een eerste stap, want zonder nog te veel in detail te willen treden, kondigt Land Rover de komst van onder andere een oplaadbare hybride met een 3-cilindermotor aan. Een logische zet is dat, aangezien de Evoque en de Discovery Sport dezelfde basis gebruiken en dus ook hun aandrijflijnen kunnen delen.

Technologische sprong voorwaarts

Advertentie – lees hieronder verder

Omdat deze “kleine” Land Rover op zijn beurt weer beschikt over een groot aantal technologische innovaties die onlangs door de Evoque zijn geïntroduceerd! Het eerste waar we aan denken, is de virtuele achteruitkijkspiegel met zijn HD-scherm, dat verblinding moet voorkomen. Het geeft het beeld van een kleine camera boven de achterruit weer. Een gimmick? Misschien, maar toch een handig systeem voor wie met een tot het dak geladen koffer onderweg is. In dezelfde geest is er de ClearSight Ground View, een systeem dat de beelden van verschillende camera’s combineert om wat je niet voor je ziet (de motorkap zit in de weg) op het centrale scherm te kunnen aanschouwen. Alsof de kap dus letterlijk transparant wordt… Dit laatste snufje noemen we wél een echte gadget: het beeld wordt immers met een beetje vertraging weergegeven en staat nog niet helemaal op punt. We dachten eerst dat het in een gevaarlijke kruisingssituatie kon worden gebruikt, zoals om snel te kunnen zien wat er zich net achter een heuvelrug bevindt, maar dat is niet het geval.

Aan boord zien we nog meer technologische evoluties. Denk aan een volledig digitaal dashboard, met een voorbeeldige leesbaarheid (wat niet altijd het geval is bij bepaalde concurrenten), en aan een state-of-the-art, hypergeconnecteerd multimediasysteem. Weet echter dat Land Rover op het gebied van displays niet zo ver staat als duurdere broer Range Rover. Er is dan ook geen tweede multifunctioneel display in plaats van de bedieningsmodule van de airconditioning. Anderzijds, als je op de keuzeschakelaar van de 4×4 Terrain Response-modus drukt, schakelt de passagierstemperatuurregeling tijdelijk over naar de functie waarmee je het terrein waarop je rijdt kan selecteren. Eenvoudig, efficiënt, ergonomisch: verstandig gebruik van technologie noemen we dit.

Meer 4×4 dan SUV

Misschien zijn onze herinneringen vaag, al hebben we de indruk dat de nieuwe Discovery Sport wederom een volwaardige 4×4 is geworden. Dat is zelfs merbaar op het asfalt. Op een bochtige ‘rolt’ hij en ook zijn besturing (met een vrij duidelijke neiging naar het midden toe) doet je eraan herinneren dat dit geen sportieve SUV is. Niet dat hij niet kan volgen, maar daarvoor is hij in de eerste plaats niet gebouwd. Verwacht dus geen BMW of Mercedes wat het rijgedrag betreft, wel een echte Land Rover waar je met een vloeiende, elegante manier mee om moet gaan en dus niet zoals een hooligan. Wij vinden dit trouwens een kwaliteit.

Zijn “off-road” ziel is dus zeker aanwezig, al is nu ook geen Discovery. Om die grote broer, die de toevoeging ‘Sport’ achterwege laat, de baas te kunnen, komt hij een beetje bodemvrijheid tekort, net als korte versnellingen. Wel is hij steeds in staat om veel verder te geraken dan de overgrote meerderheid van zijn rivalen, wat hij aan zijn voortdurend evoluerende Terrain Response 2-systeem te danken heeft. De Disco Sport maakt het zelfs mogelijk om een bepaalde snelheid op moeilijk terrein te kiezen. Zodra deze is geselecteerd, net als de specifieke ondergrond (zand, sneeuw, rotsen…), wordt de rem gelost en moet de bestuurder enkel het stuurwiel kan bedienen. De efficiëntie hiervan is werkelijk ongelooflijk.

Conclusie

De Discovery Sport heeft zich volop voorbereid op zijn geëlektrificeerde toekomst en dit zonder zijn off-roadgeschiedenis te verloochenen. Een bijzonder geslaagde aanpak!

De Discovery Sport D150 AWD in cijfers

Motor: 4-cil, turbodiesel, 1.998cc; 150 pk bij 4.000 tpm; 380Nm van 1.750 tot 2.500 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 9-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.597/2.173/1.727

Leeggewicht (kg): 1.873

Koffervolume (l): 485 – 1.794

Tankinhoud (l): 65

0-100 km/u (sec.) : 11,4

Prijs: € 43.450 BTW inbegrepen.

Vermogen: 150 pk

Topsnelheid: 190 km/u

Opg. gem. verbruik: 6,9 l/100 km

CO2: 181 g/km

Andere motoren

D150 FWD: 150 pk; 5,9l/100 km; 194 km/u; € 38.250 BTW incl.

D180 AWD: 180 pk; 7,0l/100 km; 202 km/u; € 45.550 BTW incl.

D240 AWD: 240 pk; 7,1l/100 km; 220km/u; € 49.300 BTW incl.

P200 AWD: 200 pk; 9.2l/100 km; 207km/u; € 44.600 BTW incl.

P250 AWD: 250 pk; 9,3l/100 km; 225 km/u; € 48.850 BTW incl.

Voor
  • Meer comfort
  • Verrijkt 4x4-arsenaal
  • Verbruik en uitstoot dalen...
Cons
  • ... maar de cijfers blijven hoog
  • "Transparante" motorkap minder handig dan verwacht

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Land Rover voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.