Autotests

TEST Maserati Ghibli Hybrid: Misleidend

Geschreven door Laurent Zilli | 15/12/2020

Maserati is eindelijk wakker geworden en toekomstgericht aan het denken. Elektrificatie is natuurlijk onvermijdelijk…

Eerder dit jaar, na maanden van plaagstootjes, stelde Maserati een nieuwe supercar voor die de fabrikant opnieuw tot een van de meest begeerde merken op de planeet moest bombarderen. Die is een pure sportwagen geworden, een imagobouwer, een “DNA-auto” als het ware, die een bepaald cliënteel – misschien vergeten door het merk in de afgelopen jaren – moet geruststellen en die de drietand opnieuw kan doen schitteren in de concurrentiestrijd van het topsegment. En natuurlijk is het de bedoeling dat het charisma van dat model overslaat naar de rest van het assortiment, waarvan de vernieuwing en ontwikkeling in 2021 van start gaat. Sommige modellen zullen vervangen worden, andere grondig herzien… Maserati zal dus het voorbeeld van Porsche volgen door hybrides maar ook 100% elektrische modellen te lanceren. Kortom, het merk met de befaamde drietand in het logo omarmt eindelijk de toekomst van de automobiel en wil zichzelf alle kansen geven om wederom een te duchten speler te worden met een divers aanbod dat kan concurreren met BMW, Porsche, Lamborghini en, waarom niet, grote broer Ferrari. Het eerste wapenfeit is de Ghibli Hybrid, goed voor een kleine revolutie, maar niet van de soort waar je aan denkt.

Ghibli Hybrid

Update

De huidige Ghibli kwam in 2013 op de markt en werd al eens bijgewerkt in 2017. Het model is dus op een leeftijd gekomen waarop het normaal gezien de fakkel zou doorgeven aan een vervanger. Maserati heeft met de handen in het haar gezeten, want gedurende lange tijd beschikte de constructeur niet over de juiste middelen om nieuwe producten te ontwikkelen. Je zal het echter met ons eens zijn als we zeggen dat de Ghibli niets van zijn sensuele aantrekkingskracht heeft verloren, en een van de voordelen van een relatieve flop in de verkoop is dat je zo’n auto niet zo vaak tegenkomt en je hem in feite niet beu gezien kan zijn. Hoe dan ook is dit model 8 jaar oud, maar nog steeds even begeerlijk als op de dag van zijn geboorte. Moet wel gezegd dat één aspect al achterhaald was op het moment van zijn lancering, namelijk de geboden technologie aan boord, met name wat multimediafuncties betreft. Mooi leder en tonnen Italiaanse klasse konden deze tekortkoming jammer genoeg niet verbergen. Gelukkig heeft Maserati intussen het licht gezien en staat het modeljaar 2021 niet alleen aan de top door als een van de eerste modellen op de markt (na de Polestar 2) een systeem te adopteren dat gebaseerd is op Android Automotive-architectuur, hij bezit ook een kostbaar uitziend aanraakscherm, talloze configuratiemogelijkheden, een uitgebreide connectiviteit en intuïtieve – lees: snelle – bediening. Deze frisse wind van van gebruiksvriendelijkheid is exact wat de Ghibli nodig had om opnieuw klanten te verleiden die aangetrokken werden door zijn charmes, maar niet bereid waren om bepaalde offers te brengen. Het enige dat ze nog steeds moeten accepteren, is het feit dat de kwaliteit van de kunststoffen binnenin moeten onderdoen voor de Duitse normen.

Ghibli Hybrid interior

Microhybride

De Ghibli Hybrid mag dan wel de eerste stap op de weg naar vernieuwing zijn, het is maar een kleine stap. Want hoewel hij een hybride beweert te zijn, is dit een zogenaamde mildhybride (48V) die geen elektrische motor bevat. Geen revolutie dus, al komt er wel een opvallende primeur aan te pas, namelijk dat hij wordt aangedreven door een 2-liter benzine met… 4 cilinders. Teleurgesteld?  Weet dan dat Maserati niemand op zijn of haar honger wilde laten zitten, met als resultaat dat deze motor over een zeer aardige 330 pk en 450 Nm beschikt, nauwelijks 20 pk en 50 Nm minder dan waar de kleinste V6 mee uitpakt. En ook wat de prestaties betreft, wordt amper ingeboet: we tellen 5,7 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u en een topsnelheid van 255 km/u, vergeleken met 5,5 seconden en 267 km/u voor de V6. Akkoord: we missen de agressieve klank van de 6-cilindermotor een beetje, maar deze vierpitter – van Alfa Romeo! – zingt alles behalve slecht als hij in toeren wordt gejaagd.

Ghibli Hybrid engine

In het kort: de Ghibli Hybrid is amper trager dan de instap-V6 en de geboden sensaties zijn een Maserati waardig. Noem het een mix van lichtjes ingehouden agressie op een bochtig parcours en sportief comfort tijdens lange ritten. Het lijkt er trouwens op dat de lichte hybridisatie daar specifiek voor dient, namelijk de prestaties op niveau houden door middel van een elektrisch duwtje. Besparen op brandstof en uitstoot is immers nog niet echt aan de orde. Maserati predikt een gemiddelde van 8,1 tot 9,4 l/100km (WLTP), maar wij konden niet onder 10 liter zakken, behalve op de snelweg met amper 110 km/u op de teller. Weet ook dat dit model, met een gehomologeerde uitstoot van 183g CO2/km, in de meeste Europese landen geen enkel fiscaal voordeel biedt. Nu is het natuurlijk zo dat deze Ghibli een wereldwijde carrière ambieert en dat er wellicht markten zijn waarop deze hybrideversie wel een stuk voordeliger uitkomt dan de V6-versie en zijn 254 g/km.

Conclusie

De Ghibli Hybrid is het teken dat Neptunus, de god met de drietand, uit zijn slaap ontwaakt. Nu kijken we vooral uit naar wat de toekomst brengt…

Ghibli Hybrid rear

De Ghibli Hybrid in cijfers

Motor: 4-cilinder, benzine, turbo, milde hybride, 1.998cc; 330pk bij 5.750 tpm; 450Nm bij 4.000 tpm.

Aandrijving: op de achterwielen.

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat met dubbele koppeling.

L/l/h (mm): 4.971/1.945/1.461

Gewicht (kg): 1.878

Koffervolume (l): 500

Tank (l) : 80

0 tot 100 km/u (sec.): 5,7

Prijs: € 75.050 BTW incl.

Vermogen: 330 pk

Topsnelheid: 255 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 8,1 l/100 km

CO2: 183 g/km

Trefwoorden

Lees ook