De CX-5 is Mazda’s vlaggenschip in België. Deze grote SUV wordt voor 80% verkocht als benzine, wat 4 of 5 jaar geleden ondenkbaar had geweest. Nu is het natuurlijk zo dat dit Japanse merk in de fleetsector veel minder vertegenwoordigd wordt dan zijn Europese concurrenten (met name de Duitse), wat de situatie een beetje vertekent. Bij VW (en de bijbehorende merken) zit 70 tot 80% in de fleetcategorie, terwijl bij Mazda het tegenovergestelde het geval is. Dat merk verkoopt 75% van zijn modellen aan particuliere klanten, wat natuurlijk een boel verklaart.

Mazda-CX-5

Ogen op de baan!

Dit is dus de “nieuwe” CX-5, een evolutie van het model dat twee jaar geleden werd geïntroduceerd. Aan het koetswerk veranderde er dus niet veel en dat hoefde ook helemaal niet. Voor onze is dit “Kodo”-ontwerp perfect in balans. Nieuws zullen we met andere woorden binnenin moeten rapen. Een eerste nieuwigheid, ook al gaat het om een optie, is “Genuine Nappa”: leder van superieure kwaliteit dat je normaal alleen in auto’s uit de topklasse terugvindt. Merk op dat, zoals gebruikelijk voor Japanse merken, deze leersoorten worden behandeld om reukloos te zijn. Japanners kunnen de geur niet aan… Kortom, je zult je tevreden moeten stellen met alleen maar de look en feel van koeienhuid.

CX-5 int

Daarnaast introduceert Mazda – op dit ‘model 2019’ – een nieuw dashboard en toepassingen zoals Apple Play en Android Auto. Meer mee met de tijd dus, al hinkt dit nieuwe systeem achterop bij wat de concurrentie te bieden heeft. Het centrale scherm is vrij klein en zeer eenvoudig te bedienen maar de functies blijken vrij beperkt. Het display voor de neus van de bestuurder houdt de klassieke toerenteller op post. Hier ook geen sprake van een GPS-kaart of van het organiseren van de informatie zoals je dat zelf wenst. Bij Mazda gaan ze ervan uit dat alle gewenste rij-informatie zichtbaar is. De GPS moet je dan maar van het head-updisplay aflezen. “Alles om te rijden en alleen om te rijden”, riep een manager nog…

Norge

Kilometervreter

Over het rijden zelf dan maar! De constructeur uit Hiroshima nodigde ons uit voor een rasechte roadtrip van meer dan 850 km tussen de Noordkaap (“Nordkapp”) in Noorwegen en Lulea, een stad in het noorden van Zweden. Op het menu: veel sneeuw en ijs, dat laatste te danken aan de constante inspanningen van de sneeuwploegen. Eind maart zijn er nog steeds veel sneeuwstormen en het kwik kwam niet boven -7 graden toen we vroeg in de ochtend op pad vertrokken. Bagage inladen? Geen probleem, geen verrassing: het koffervolume van de CX-5 volstaat voor de bagage van 5 passagiers. De voorstoelen zijn royaal, ideaal voor lange ritten, maar achteraan kan na een tijdje worden geklaagd over de rugleuning die – lichtjes – te rechtop staat. Anderzijds valt er over beenruimte helemaal niet te kragen in deze grote SUV. Alleen is de centrale achterbank dus niet comfortabel genoeg om dit soort lange reizen te kunnen maken zonder gemompel. In dit geval ging het om een dieselversie met zogeheten SkyActiv-technologie. Dit blok voldoet aan de laatste “6d-temp” normen die in 2021 verplicht worden. We reden met een model uitgerust met een automatische versnellingsbak en 184 pk in de gereedheid. Ons brandstofverbruik lag… iets hoger dan bij de vorig jaar geteste CX-5 in combinatie met de handgeschakelde bak. Concreet zal je met 7 liter per 100 km zeker toekomen, zonder dat je aan zondagsrijden doet.

Nordkapp

Een “plus” om beter bochten te nemen

Zoals bijna alle SUV’s in dit segment is de CX-5 een voorwielaandrijver. Hij schakelt pas over op vierwielaandrijving (elektrische meerplaatskoppeling) wanneer de wegomstandigheden – zoals tijdens deze rit – dit vereisen. Niet minder dan 27 sensoren geven een signaal op de (milli)seconde wanneer beschikbaar koppel naar de achterwielen moet worden gestuurd, tot de helft indien nodig. Snel (zelfs voor er wielspin optreedt!), efficiënt en zonder schokken. Wat het weggedrag van de CX-5 betreft: daar waren we tijdens de eerste tests al lovend over en toch werd ook op dat vlak nog (een beetje) verbetering geboekt, met name dankzij een update aan de “G-Vectoring”. Mazda voegt een “Plus” toe aan de naam van dat systeem en legt uit waarom: “Dit systeem werkt ogenblikkelijk in op het motorkoppel, al gebruikt de nieuwe versie ook de remmen om het traject meer in evenwicht te brengen”. Wanneer de bestuurder het stuurwiel in de centrale stand terugzet, wordt er een lichte druk uitgeoefend op de remmen van de buitense wielen. Een aanwinst, volgens Mazda, en dan met name voor wanneer er obstakels ontweken moeten worden. Wat het ook zij, de CX-5 verliest niets van zijn befaamde baanligging en hoewel het best stiller en comfortabeler kon aan boord van ons testexemplaar, konden er ook gewone in de plaats van spijkerbanden onder. Dan klagen we niet.

Conclusie

Afgezien van zijn nog steeds erg sobere dashboard, zet de CX-5 2019 zijn positieve punten extra in de verf. Gezien de legendarische reputatie op gebied van betrouwbaarheid is het zelfs verrassend dat Mazda er niet meer van verkoopt. Te duur, misschien?

Mazda

De CX-5 Skyactiv-D 2.2 auto AWD in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 2.191cc ; 184 pk bij 4.000 tr/min ; 450Nm bij 2.000tr/min.

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 6-trapsautomaat (manueel mogelijk)

L/b/h (mm) : 4.550/1.840 /1.680

Leeggewicht (kg) : 1.599

Koffervolume (l) : 506-1.620

Tankinhoud (l) : 58

0-100 km/u (sec.) : 9,4

Prijs : € 42.690 BTWi

Topsnelheid : 204 km/u

Gem. verbruik : 5,5 l/100km

CO2 : 171 g/km

  • Baanligging van topniveau
  • Zelfverzekerde besturing
  • Stil en comfortabel
  • Knap koetswerk, geraffineerde lijnen
  • Sfeer aan boord te gewoontjes
  • Nieuwe snufjes op topversie
  • Zicht rondom (camera's welkom!)
Score van de redactie : (4/5)