Autotests

TEST Mercedes A 250 e: Willen en ook kunnen

Om de Europese bonzen te sussen, voelen constructeurs zich tegenwoordig verplicht om zelfs compacte modellen die op benzine rijden als plug-in hybride te verkopen. Maak kennis met de A 250 e van Mercedes…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 25 sep. 2020 | Leestijd: 3 min

De A 250 e en combineert een net geen 1.4-liter tellende benzinemotor van 160 pk met een elektromotor van 102 pk om een gemeenschappelijk maximaal vermogen van 218 pk te leveren. Noteer ook een 15,6 kWh accu, een enorme capaciteit voor het segment, waardoor hij een overeenkomstige elektrische actieradius belooft: tot wel 68 km volgens de WLTP-berekeningen. Dagelijkse basisverplaatsingen kunnen dus best op stroom alleen. Bovendien is Mercedes erin geslaagd om deze vrij compacte batterij onder de bagageruimtevloer te plaatsen, waardoor de koffer met 310 liter voldoende laadruimte biedt.

koffer

Advertentie – lees hieronder verder

Onderweg laat het extra gewicht (250 kg…) zich niet echt voelen. Deze A-Klasse blijft trouw aan zichzelf en is zowel wendbaar als comfortabel, ondanks de versterkte achterwielophanging om de gewichtstoename te compenseren. Afhankelijk van de rijstijl komt deze C-segmenter dynamisch en efficiënt uit de hoek, en zelfs resoluut zuinig dankzij het uitstekende elektrische energiebeheer.

A klasse

Het remsysteem is een integraal onderdeel van dit managementsysteem. Het maakt gebruik van alle beschikbare technologieën om de regeneratie in rijsituaties voortdurend te optimaliseren. Efficiënt is het zeker, al moet je het rempedaal wel gewoon worden. Onze collega vindt het een ronduit onaangenaam gevoel vanwege de gebrekkige dosering, zelf vinden we dit nog wel meevallen. Wie hele dagen met een A 250e rondrijdt, zal er zeker aan gewoon worden.

A Class

En het verbruik?

Dat ligt echt laag. Volgens onze boordcomputer kwamen we uit op een gemiddelde van 3,5 l (+ 9,3 kWh)/100 km en dat bewijst dat ze bij Mercedes weten waar ze mee bezig zijn. Mag ook gezegd dat ondergetekende het gaspedaal nooit te diep heeft ingedrukt tijdens de zevendaagse testsessie.

Conclusie

De A-Klasse 250 legt de lat voor de toekomstige concurrenten bijzonder hoog. Bovendien is het een zeer “serene” wagen in de omgang. Je wordt er zowaar kalm van…

Mercedes A 250 e rear

De A 250e in cijfers

Motor: 4-cilinder, plug-in hybride, benzine, turbo, 1.332cc; 218pk bij 5.500rpm; 450Nm bij 1.620rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat.

L/B/H (mm): 4.419/1.907/1.423

Gewicht (kg): 1,765

Koffervolume (l): 310

Tankinhoud (l): 35

Elektrisch bereik (km): 68

0-100 km/u (sec.): 6,6

Prijs: € 40.535 BTWi

Vermogen: 218 pk

Topsnelheid: 235 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 1,4 l/100 km

CO2: 33 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Reële systeemefficiëntie
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Grote elektrische autonomie
  • Binnenruimte zo goed als ongewijzigd

Minpunten

  • Vraagt gewenning

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon