AMG heeft dus een “basismodel” gecreëerd: de A35. Deze krachtige A-klasse laat zich aandrijven door een 2.0 viercilinder turbo die hier ‘maar’ 306 pk ontwikkelt maar ook over de gehoorzame 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en over de duivels efficiënte 4Matic-vierwielaandrijving beschikt. Zijn lijnen zijn overduidelijk afkomstig uit Affalterbach en binnenin vinden we de laatste gimmicks van AMG. Zoals een stuurwiel voorzien van twee ‘satellieten’ zoals in de nieuwste AMG C63. Daarmee kan je onder andere scrollen tussen de verschillende rijmodi, gaande van Slippery (glad) tot Sport+, en uiteraard beïnvloeden deze settings heel wat: de motor, de versnellingsbak, de stuurinrichting, het geluid en de (optionele) adaptieve ophanging.

Steering

Een échte AMG

Instapmodel of niet, de A35 is en blijft een echte AMG. Tijdens onze testrit in de bergen zijn we zoals gewoonlijk voluit gegaan en meteen viel op dat hoewel hij minder explosief is dan de uitgezwaaide A45 AMG, hij op het juiste moment en in de juiste mate zijn spieren kan opspannen. De besturing is niet verwonderlijk subliem en de vierwielaandrijving exact geregeld zoals het moet, met als gevolg dat we zeer snel kunnen scheuren op stukken waar dat eigenlijk helemaal niet hoort.

A35

Voor elke dag

Snel is de A35 dus al. En met de optionele adaptieve ophanging ook stugger gedempt, maar lang niet zo stug als de A45. In de comfortstand valt er zelfs dagelijks mee te leven. U zegt? Zilli wordt oud en kan geen sportievelingen meer aan? Ho maar, deze 43-jarige snotneus is nog steeds verzot op radicale vierwielers… Maar dan wel alleen op de gepaste momenten! In het echte leven zie ik mezelf liever elke dag rondrijden in een wagen met een minimum aan comfort. Oké, ik word oud…

Conclusie

Met de A35 heeft Mercedes-AMG een allemansvriend gebouwd: minder extreem en dus comfortabeler dan de A45, maar nog steeds indrukwekkend en efficiënt. Naar onze bescheiden mening heb je daarmee alles wat je nodig hebt…

AMG

De A35 in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 1.991cc, 306 pk van 5.800 tot 6.100 tpm, 400Nm van 3.000 tot 4.000 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/b/h (mm): 4.436/1.797/1.405

Leeggewicht (kg): 1.480

Koffervolume (l): 320 – 1.210

Tankinhoud (l): 51

0 tot 100 km/u (sec.) : 4,7

Prijs: € 51.909 BTWi

Vermogen: 306 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 7,3 l/100 km

CO2: 167 g/km

  • Beschikbaarheid van de motor
  • Efficiënt, wendbaar
  • AMG-motorgeluid
  • Comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik
  • Niet bijster speels
  • De instap-AMG...
  • ... vanaf € 50.000
Score van de redactie : (4/5)