Autotests

TEST Mercedes GLA: post-adolescentie

De nieuwe GLA sluit de vernieuwingscyclus af van de compacte serie van Mercedes. De veranderingen zijn vrijwel dezelfde als bij andere kleine modellen van het huis. Alleen worden die wijzigingen hier meer gewaardeerd dan elders.

Stéphane Lémeret Stéphane Lémeret | Gepubliceerd op 10 sep. 2020 | Leestijd: 7 min

Van de A langs de CLA naar de B-Klasse: alle compacte modellen van Mercedes hebben nu een generatiesprong gemaakt. Voor de gelegenheid heeft de familie een nieuw lid verwelkomd, de GLB, die de rol van compacte SUV-gezinswagen op zich neemt. Alle modellen staan op hetzelfde platform en genieten dus allemaal van dezelfde veranderingen. Bij sommige modellen juichen we die wijzigingen niet meteen toe, maar op de GLA zijn ze meer dan welkom.

GLA

Advertentie – lees hieronder verder

Proporties

Dit is niet direct gerelateerd aan het platform, maar de eerste verandering die we leuk vinden aan het GLA is het ontwerp. Over kleuren en smaken, ja, dat weten we wel. Maar we vonden het oude GLA niet perfect geslaagd. Het was een kwestie van proporties, en vooral een minder geslaagde achterkant. Een beetje zoals een tiener van wie je voelt dat hij er op een dag goed uit zal zien, maar wiens lichaamsbouw tijdens de adolescentie verre van perfect is. Welnu, de GLA heeft zijn groei voltooid -bij wijze van spreken, want de afmetingen van de nieuwe generatie zijn zowat dezelfde, op de iets langere wielbasis na. De GLA is nu een heel mooi geproportioneerde auto. Dankzij het platform en de grotere wielbasis kan je de nogal krappe achterbank van de oude GLA vergeten. De bank is nu geschikt voor twee echte volwassenen of drie kinderen, en de kofferinhoud is nu wat je van een auto in deze categorie mag verwachten.

Nog even over het interieur: een van de dingen die de oude GLA “oud” maakt, is het dashboard. Maar ook hier is de nieuwe GLA volwassen geworden, aangezien bijna alle knoppen verdwenen zijn.

GLA

De GLA komt nu met de nieuwe strakke, high-tech styling van de recente Mercedes-modellen. Het design is eenvoudig maar niet simplistisch, en de technologische sfeer wordt vooral gecreëerd door de twee grote schermen tegenover de bestuurder, die beide volledig configureerbaar zijn en, laten we niet vergeten, standaard op het basismodel. Terzijde: beelden van het interieur van de oude GLA vergelijken met die van de nieuwe generatie, is vaststellen hoe snel de technologie ontwikkelt.

 

Rust

GLA

Onder de motorkap van de GLA is alles mogelijk, met uitzondering van een volledig elektrische aandrijving. Benzine met een 1,3-liter van 136 of 163 pk en een tweeliter van 224 pk, diesel met een tweeliter van 150 of 190 pk, een plug-in hybride met een combinatie van 1,3 benzine en een elektromotor die samen 260 pk leveren, en natuurlijk de (zeer) sportieve AMG met 306, 387 en 421 (!) pk onder de kap. Ze zijn allemaal gekoppeld aan automatische versnellingsbakken met dubbele koppeling (7 versnellingen voor de 1.3, 8 versnellingen voor de andere) en sommige versies kunnen worden uitgerust met 4Matic-vierwielaandrijving.

Vooruitgang

GLA

Wij kregen de 4-cilinder turbodiesel van 150 paarden en 4Matic transmissie mee voor deze test. We hebben de bekende kwaliteiten van deze motor herontdekt, namelijk het koppel bij alle toerentallen en de goede afstemming op de versnellingsbak van de auto. Aan de andere kant zijn we iets kwijt gespeeld, en dat is …goed nieuws: het motorgeluid. De viercilinder turbodiesel van Mercedes staat niet meteen bekend om zijn discretie, maar hier is hij herwerkt, ofwel is de akoestische isolatie van de GLA bijzonder geslaagd. Hoe dan ook, we kunnen ons niet herinneren dat we ooit zo weinig gebrom van onder de kap hoorden komen, van de Duitse diesel.

Maar de grootste verbetering op de weg (ook nu gerelateerd aan het nieuwe platform) is de demping. In de A-klasse vonden we het jammer dat de nieuwe generatie was zachter was afgeveerd, omdat de strakke ophanging van de vorige generatie voor een sportief karakter zorgde dat zeer goed bij de auto paste. Dat was uiteraard een zeer persoonlijke perceptie, maar in het geval van de ‘oude’ GLA vonden we de droogte van de demping niet geslaagd: als een tiener die zich stoerder wilde voordoen dan hij eigenlijk was. Zonder zijn dynamische kwaliteiten te verliezen, is de nieuwe GLA dus meer volwassen, en met een zachtere aard. Kortom, hij biedt het comfort dat je van een Mercedes mag verwachten. Niet op het niveau van een E- of S-klasse, natuurlijk, maar in ieder geval op het niveau van de uitstekende B-klasse.

 

Conclusie

GLA

Eleganter, comfortabeler, ruimer en veel technologischer: de GLA is waarschijnlijk iets meer Mercedes dan vroeger. Of hoe dit model helemaal tot wasdom is gekomen.

 

De GLA 200d 4Motion in cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel ; 1.950cc ; 150pk van 3.400 tot 4.400 t/m ; 320Nm van 1.400 tot 3.200 t/m.
Transmissie: 4-wiel.
Versnellingsbak: 8, automaat
L/B/H (mm): 4.410/1.834/1.611
Leeggewicht (kg): 1.615
Kofferinhoud (l): 435 – 1.420
Tank (l): 43
0-100 km/u (sec.): 8,6

Prijs: 38.357 euro
Vermogen: 150 pk
Top: 208 km/u
Norm: 5,6 l/100 km
CO2: 148 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon